V reakci na nátlak Evropské komise a několika vnitrostátních organizací na ochranu spotřebitelů zástupci WhatsAppu slíbili větší transparentnost při změně svých podmínek používání. V pondělí tento týden Evropská komise také upozornila, že by mělo být pro uživatele snazší aktualizované podmínky odmítnout.
Pokud by odmítnutí mělo vést k tomu, že WhatsApp už nepůjde používat, mělo by to být jasně vysvětleno. Evropské sdružení spotřebitelů Beuc ale deklarované závazky označilo za nedostatečné.
WhatsApp byl obviňován z toho, že pro vyslovení souhlasu s novými pravidly na uživatele vyvíjel nátlak
Oblíbený komunikátor by měl do budoucna nabídnout více transparentnosti. | Zdroj: Christian Wiediger/Unsplash
Organizace Beuc spolu s národními sdruženími spotřebitelů v červenci 2021 WhatsApp obvinila z nekalého nátlaku na uživatele v souvislosti s přijetím nových pravidel ochrany osobních údajů.
Na začátku roku 2022 Evropská komise ve spolupráci se sítí pro koordinaci ochrany spotřebitele CNC požadovala od WhatsAppu vyjasnění pravidel ochrany osobních údajů. Nyní bylo vyšetřování této věci zastaveno.
Generální ředitelka organizace Beuc ale vyjádřila své zklamání. Větší transparentnost a snadnější způsoby, jak do budoucna odmítnout změny pravidel užívání služby, podle jejího názoru nestačí.
To milionům uživatelů, kteří byli nuceni přijmout změněné podmínky používání WhatsAppu kvůli jeho agresivnímu chování v roce 2021, nepomůže.
Zároveň současné rozhodnutí považuje za znepokojivý ústupek. Technologickým gigantům, kam patří i WhatsApp, potažmo mateřská Meta, dává jasně najevo, že mohou práva spotřebitelů porušovat. A při případném obvinění z nekalých praktik vyváznou s příslibem, že se do budoucna polepší.
Zdroj: Reuters, Evropská komise