Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

WhatsApp se musí podřídit novému rozhodnutí Evropské komise: co se brzy změní pro všechny uživatele

Jiří Palyza 08.09.2023
Zdroj: Bastian Riccardi/Unsplash

Nové soudní rozhodnutí dostává WhatsApp pod tlak. A nic na tom nezmění fakt, že jde o celosvětově zdaleka nejoblíbenější službu pro online komunikaci. Co se děje?

Kapitoly článku

Šestice technologických gigantů bude muset do budoucna dodržovat v regionu EU přísnější pravidla. Evropská komise chce omezit tržní sílu těchto společností a minulý týden je na jednání v Bruselu klasifikovala jako "gatekeepery", tedy provozovatele služeb, které jsou pro komerční poskytovatele důležitou vstupní branou ke koncovému uživateli.

Jedná se o společnosti Amazon, Meta (zastřešující služby Facebook, WhatsApp a Instagram), Alphabet (mateřská společnost Google), Apple, ByteDance (provozovatel sítě TikTok) a Microsoft. Na "gatekeepery" se vztahuje řada zákazů a požadavků. Společnosti nyní mají šest měsíců na to, aby stanovená pravidla implementovaly.

Podle Evropské komise jsou součástí pokyny pro nakládání s informacemi: velké společnosti mohou slučovat údaje z různých zdrojů pouze s výslovným souhlasem uživatele.

Přísnější pravidla pro technologické firmy mají dopad i na WhatsApp

Loga komunikátorů na displeji mobilu
Velcí a dominantní hráči, mezi které patří i WhatsApp, se musejí do budoucna více přiblížit i menším službám, jakými jsou například Telegram nebo Signal.
Zdroj: Dimitri Karastelev/Unsplash

Velké komunikační služby, například WhatsApp a iMessage, se musí do budoucna otevřít i možnosti přijímat zprávy i z menších messengerů. V případě skupinových chatů k tomu má dojít až v průběhu několika příštích let. Porušení pravidel by mohlo vést k vysokým pokutám, ve výjimečných případech i k rozdělení viníka.

Mohlo by vás zajímat

Cílem zákona o digitálních trzích (DMA – Digital Markets Act), který pravidla postihující především technologické giganty stanovuje, je omezit jejich tržní sílu, zajistit spravedlivější hospodářskou soutěž a poskytnout spotřebitelům větší svobodu výběru v oblasti online nabídek.

DMA se vztahuje na společnosti, které mají roční obrat alespoň 7,5 miliard EUR, nebo průměrnou tržní kapitalizaci alespoň 75 miliard EUR. Další charakteristikou dotčené firmy je služba univerzální platformy s nejméně 45 miliony aktivních uživatelů v regionu EU a 10 000 aktivních komerčních uživatelů měsíčně.

Mohlo by vás zajímat

Před několika dny také vstoupila v platnost přísnější pravidla pro zvlášť velké platformy posle sesterského zákona o digitálních službách (DSA – Digital Services Act). Ten mimo jiné stanovuje, že například dětskou pornografii nebo teroristickou propagandu provozovatelé musejí odstraňovat rychleji než doposud.

Pro uživatele to znamená lepší přístup k hlášení závadného obsahu, nebo výrobků. Internetová tržiště, kam patří například Amazon, jsou nyní povinna oddstraňovat padělané výrobky nebo rizikové hračky a varovat kupující.

Zdroj: Evropská komise


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud