Digitální transformace lékáren je poměrně komplexní a dlouhodobý proces. Nejde zde jen o náhradu zažitých schémat zákazníků, kteří si chodí do lékárny pro léky, nebo alespoň pro radu od lékárníka. Digitalizace je zaměřena zejména na rozvoj a poskytování doplňkových služeb, které mají zvýšit pohodlí pacientů a efektivitu businessu. A tak jak stoupá obliba internetových lékáren, i kamenné prodejny úspěšně těží z nasazení digitálních nástrojů.
Transformační digitální strategie lékáren často zahrnují následující principy:
Přístup zaměřený na zákazníka: Uživatelsky přívětivé mobilní aplikace a online platformy zákazníkům dovolují, aby si mohli snadno objednávat a doplňovat recepty, přistupovat ke svým záznamům a získávat personalizované zdravotní poradenství.
Efektivita provozu: Digitalizace pomáhá zvýšit efektivitu procesů, jako je správa zásob, zpracování objednávek a výdej léků. To pomůže snížit náklady, zvýšit přesnost a zlepšit celkovou produktivitu.
Rozhodování založené na datech: Lékárníci mohou své cenné údaje o chování zákazníků, nákupu a užívání léků nebo úrovně zásob lépe využít k řízení obchodních aktivit. Díky tomu mohou identifikovat oblasti pro zlepšení, optimalizovat provoz a lépe sloužit zákazníkům.
Na těchto základech digitální transformace staví i Pilulka Lékárna, pro kterou je budování vztahu se zákazníkem vysokou prioritou. Ve své strategii se proto stále více zaměřuje na vývoj a poskytování personalizovaných služeb, které jsou šité na míru jednotlivým zákazníkům. Svou inspiraci hledá mimo jiné i v severských státech, kde digitalizace lékárenského businessu je na velmi vysoké úrovni.
Aplikace Plus Care má měnit mentální nastavení pacienta
| Zdroj: Pilulka Plus Care
Jednou z úspěšných služeb je aplikace Plus Care k aktivní podpoře péče o zdraví, kterou Pilulka pro své zákazníky připravila. Na jejím počátku byla myšlenka být svým zákazníkům opravdu na blízku a pomoci jim s péčí o jejich zdraví. Mobilní aplikace do zákazníkova telefonu byla proto jasná volba.
Aplikace Plus Care, která funguje jako Zdravotní asistentka, poskytuje vysoce personalizované služby uzpůsobené jednotlivému uživateli. Pomáhá s prevencí nebo s vyhledáním lékaře. Pilulka totiž udržuje vlastní databázi lékařů a pomáhá tak pacientům nalézt potřebného praktického lékaře, zubaře a pacientkám pomůže s kontaktováním gynekologa. Nástroje gamifikace pomáhají uživatele motivovat k prevenci a péči o své zdraví. Proto lze v aplikaci například evidovat a plnit chodecké výzvy.
Další funkce a terapie jsou viditelné až po aktivaci
| Zdroj: Pilulka Plus Care
Aplikace Plus Care má funkce pro dvě úrovně uživatelů. V první úrovni jsou běžní uživatelé, kteří mají být motivováni k prevenci, k překonání strachu ze screeningů a k získání pravidelných návyků. Další úroveň má své skryté moduly a funkce, které podporují terapie v rámci konkrétních diagnóz. Ty se uživateli zpřístupní až po aktivaci. V současné době jsou dostupné terapie na hubnutí a výživová terapie pro onkologické pacienty.
Terapie ke snižování váhy je připravena ve spolupráci s firmou NovoNordisk. Terapie k řízení výživy onkologických pacientů je připravena s firmou Nutricia, která je výrobce speciálních výživových preparátů. Další terapie budou v rámci cílení na další diagnózy a potřeby pacientů přibývat.
Pro přístup do speciální sekce využije pacient kód, který dostane od lékaře spolu s předpisem na lék. Po vstupu do sekce se aplikace přebarví a zpřístupní se další funkce. Cílem takto připravených terapií je, aby pomohly zvýšit míru pacientova zapojení při léčbě. To znamená, aby se řídil doporučeními lékaře nebo lékárníka, jak užívat léky a jaká dodržovat režimová opatření. Pravidelná spolupráce pacienta je totiž pro úspěch léčby zásadní.
Jednou z funkcí v terapii pro onkologické pacienty je také Deníček lékaře, kde pacient dostává doporučení, jak speciální výživu využívat. Dohled dodržování terapie, který aplikace umožňuje, má lékařům pomoci šetřit jejich čas a zrychlit práci při léčbě pacienta. V budoucnu aplikace odborným lékařům pomůže suplovat část jejich rutinní práce.
Pilulka také chce k těmto terapiím digitálně připojit zdravotní pojišťovny. Již nyní aplikaci využívá přes 7000 klientů Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra. Další cílovým segmentem jsou firmy a organizace, ve kterých by aplikaci jako součást prevence využívali jejich zaměstnanci.