ČTÚ zároveň operátorovi uložil povinnost změnit smlouvy se všemi účastníky – spotřebiteli, kteří využívají mobilních datových služeb tak, aby do 60 dnů od právní moci rozhodnutí ze smluv byla odstraněna všechna ujednání, na základě kterých by byl operátor oprávněn bez výslovného a aktivního objednání ze strany spotřebitele automaticky obnovit po vyčerpání základního datového balíčku objem poskytovaných datových služeb a za takto provedené automatické obnovení dat účtovat cenu. Rozhodnutí je pravomocné.
Správního deliktu agresivní obchodní praktiky podle zákona o ochraně spotřebitele se O2 dopustilo tím, že všem spotřebitelům s aktivovaným datovým tarifem automaticky a bez jejich aktivního souhlasu spustilo ke dni 15. května 2015 službu „Obnovení objemu dat“. Na základě této změny pak lidem, kteří si iniciativně nevyžádanou službu sami nedeaktivovali, účtoval automaticky po vyčerpání základního datového balíčku cenu za zachování stávající rychlosti datového připojení.
O2 se dále dopustilo správního deliktu nesplněním informační povinnosti podle zákona o elektronických komunikacích, když neinformovalo všechny účastníky se smlouvou na dobu určitou o jejich právu nesouhlasit s vnucenou změnou smlouvy a ukončit smlouvu ke dni na-bytí účinnosti změny, a to bez jakýchkoliv sankcí.
ČTÚ při stanovení výše pokuty musel zohlednit, že se O2 téhož správního deliktu dopustilo opakovaně (tedy za situace, kdy od právní moci rozhodnutí o uložení pokuty za týž správní delikt neuplynuly dva roky). Dřívějším rozhodnutím, které nabylo právní moci dne 2. září 2014, bylo O2 potrestáno pokutou 2 mil. Kč v souvislosti s migrací účastníků z tarifů NEON na tarify FREE.
V šedesátistránkovém rozhodnutí o rozkladu O2 předseda Rady ČTÚ odmítl argumentaci operátora, že zavedení „Obnovení objemu dat“ nemůže být podstatnou změnou vedoucí ke zhoršení postavení účastníka. Každá změna, která dopadá do majetkové sféry účastníka, totiž představuje pro každého účastníka, a tedy nejen spotřebitele, takový zásah, který musí být účastníkovi řádně oznámen, přičemž současně musí být každému účastníku dána možnost volby, zda nové podmínky bude akceptovat, či nikoliv.
Český telekomunikační úřad u O2 šetří rovněž nedávnou změnu smluvních podmínek spočívající v úplném zastavení datových služeb po vyčerpání základního objemu dat, a to opět z hlediska splnění informačních povinností, tj. zda uživatelé se smlouvou na dobu určitou byli řádně a včas informováni o svém právu se změnou smlouvy nesouhlasit a smluvní vztah ke dni účinnosti změny bez jakýchkoliv sankcí a smluvních pokut ukončit. O výsledcích šetření bude ČTÚ veřejnost informovat.