ADAC (Allgemeiner deutscher Automobilclub - Všeobecný německý autoklub) je hlavní organizace německých motoristů se sídlem v Mnichově. Ta pravidelně vydává na svých stránkách tipy, jak ušetřit palivo, případně elektrickou energii v automobilech. Pokud se jimi budete řídit, nezaplatíte tolik za benzin a navíc budete šetrnější i k životnímu prostředí.
Odstranění zbytečné zátěže ušetří palivo
Nepotřebná zátěž a zbytečná zavazadla na palubě výrazně zvyšují spotřebu paliva auta. Podle ADAC platí pravidlo: Na každých 100 kilogramů zbytečné zátěže je třeba počítat až s 0,3 litry více paliva na 100 kilometrů. Najděte si tedy čas na to, abyste vybavení v autě probrali a to nepotřebné vyřadili.
Mimochodem, plnohodnotné náhradní kolo v kufru může vážit kolem 20 kilogramů. Kdo chce trvale ušetřit na váze, mohl by jako alternativu zvážit sadu na opravu pneumatik s těsnicím prostředkem a kompresorem.
Střešní box: další žrout paliva
Jako jednoho z největších dodatečných žroutů paliva uvádí ADAC střešní box. Už při rychlosti 80 km/h stoupá spotřeba o asi 11 procent. Při rychlosti 130 km/h to může být dokonce až o 2 litry na 100 kilometrů více, vypočítává klub na svých internetových stránkách. Kdo střešní box například po cestě už nepotřebuje, měl by ho co nejrychleji odmontovat.
V zimě odstraňte sníh a led
Sníh a led na autě ovlivňují aerodynamiku, zvyšují hmotnost a mohou tak znamenat zvýšenou spotřebu. Proto byste měli před jízdou kompletně odstranit sníh a led z auta. Zlepší to také viditelnost a zajistí větší bezpečnost. Koneckonců, ostatní účastníci silničního provozu by neměli být ohroženi ledem a sněhem, který se uvolní z vozidla.
Předvídavá jízda
Časté a silné brzdění způsobuje výrazné opotřebení součástí brzdového systému a pneumatik, které kompenzují energii potřebnou k zastavení vozidla. Je pak nutná nákladná oprava nebo dokonce nové brzdy. Šetrnou jízdou nejen snížíte opotřebení brzd, ale také optimalizujete spotřebu vozidla. Spotřeba je také nejnižší v rozsahu nízkých otáček. Proto byste měli řadit včas a udržovat otáčky v nízkých otáčkách.
Tip: Jezděte předvídavě a snažte se co nejdříve rozpoznat, kdy budete muset zpomalit, např. při zácpě, křižovatce nebo překážce. Tímto způsobem nejen jedete bezpečněji, ale máte také výrazně více času nechat vozidlo dojet setrvačností. Tak využíváte pohybovou energii vozidla efektivněji a šetrněji k zdrojům.
Správné zrychlování
Zrychlení je jedním z nejdůležitějších parametrů pro jízdu šetrnou ke zdrojům. Řidiči, kteří na to hned „šlápnou“, si musí být vědomi toho, že zvyšují spotřebu. Bez ohledu na typ pohonu (elektrický nebo spalovací) to má negativní dopad na emise CO2. Navíc jsou součásti vozidla výrazně více namáhány. Protože při vysokém zrychlení musí být vozidlo pak také silněji brzděno. To vede k většímu opotřebení a tím k zvýšené potřebě údržby a vyšším nákladům. Zrychlujte tedy rovnoměrně a střídmě a šetřete tak životní prostředí i vlastní peněženku.
Rozumné používání klimatizace
Klimatizace je pohodlná, ale potřebují hodně energie, která může v závislosti na provedení tvořit mezi 3 % a 10 % celkové spotřeby. Čím vyšší je požadovaný chladicí výkon, tím větší je podíl spotřeby klimatizace. Požadovaný chladicí výkon velmi závisí na tom, z jaké teploty chcete klimatizací ochladit a jak vysoká je venkovní teplota.
Tip: U silně zahřátého vozidla nejprve otevřete okna bez klimatizace, abyste vyvětrali interiér, dokud neunikne horký vzduch. Tak bude klimatizace potřebovat mnohem méně energie na ochlazení. Při zapnuté klimatizaci nechte okna zavřená. Ochlazený vzduch by jinak unikal otevřenými okny. Klimatizace tak navíc nedosáhne nastavené teploty v prostoru a běží nepřetržitě naplno.
Při vysokých rychlostech zavřete okna
Když je venku teplo, můžete klidně otevřít okno, abyste zajistili přísun čerstvého vzduchu ve vozidle a snížili teplotu. Ale pozor: Při vyšších rychlostech od cca 70 km/h vznikají u otevřeného okna vzdušné víry, které vedou ke zvýšenému odporu vzduchu. Tento dodatečný odpor vzduchu roste neúměrně s rychlostí a vozidlo potřebuje odpovídajícím způsobem více energie.
Tip: Při vyšších rychlostech zavřete okna. Pokud je pak v autě stále příliš teplo, může být efektivnější nebo šetrnější k životnímu prostředí okno zavřít a zapnout klimatizaci.
Správné používání topení ve vozidle
Když je venku chladno, mnoho řidičů zapne topení hned po nastartování motoru. Výměník tepla tak odvádí teplo motoru přes chladicí kapalinu do interiéru vozidla. U spalovacích motorů to trvá déle, než motor dosáhne provozní teploty. Dosažení provozní teploty je však pro motor velmi důležité. V motoru získává olej při správné provozní teplotě optimální konzistenci. U studeného motoru tomu tak není a opotřebení je největší.
Také katalyzátor pracuje efektivně až při provozní teplotě. Aby bylo této teploty rychle dosaženo, je motor v počáteční fázi zásobován výrazně větším množstvím paliva, když je zapnuto topení.
Tip: Na prvních kilometrech se pokud možno vyhněte topení, dokud není dosaženo provozní teploty. Tím zabráníte opotřebení, dodatečným emisím a jedete šetrněji k životnímu prostředí.
Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách
Již při tlaku vzduchu o půl baru nižším se mění jízdní vlastnosti osobního vozidla. Brzdná dráha se může prodloužit, jízda v zatáčkách zhoršit a při obzvláště vysokých rychlostech dokonce hrozí nebezpečí prasknutí pneumatiky. Už plnicí tlak asi o 0,4 baru pod požadovanou hodnotou zvyšuje opotřebení a kvůli vyššímu valivému odporu pneumatiky stoupá spotřeba o cca 5 %.
U spalovacích motorů činí roční nadměrná spotřeba v Evropě jen kvůli slabě nahuštěným pneumatikám cca tři miliardy litrů paliva. To odpovídá hodnotě asi pěti miliard eur. I příliš vysoký tlak má negativní účinky. Opotřebení pneumatik se zvyšuje a je nerovnoměrné. Navíc se snižuje jízdní komfort.
Vypněte zbytečné elektrické spotřebiče
Elektrické spotřebiče mohou zvýšit spotřebu paliva až o jeden litr na 100 kilometrů a měly by být zapnuty pouze tehdy, když jsou skutečně potřeba. V zimě se pravidelně používají ve formě nezávislého topení, vyhřívání sedadel, vyhřívání volantu a podobně. U elektrických aut může spotřeba při intenzivním topení vzrůst až o 50 procent.
Aby člověk nezmrzl, je často efektivnější využít vyhřívání sedadel místo nadměrného zapínání topení v interiéru. Při všech úsporných opatřeních by však teplota pro cestující měla být vždy komfortní, aby nebyla ohrožena zdraví a bezpečnost jízdy. Na bezpečnosti se nikdy nesmí šetřit, to platí zejména pro stěrače, vyhřívání čelního skla nebo světla.