Alzu zná dávno každý, kdo se zajímá o digitální technologie, v posledních letech se ale její působnost rozrostla do mnoha dalších segmentů a taky na další trhy. Kromě České republiky působí úspěšně na Slovensku a v Maďarsku. Rekordní rok 2019 ji přinesl celkem 12,3 milionů objednávek, zhruba 15% růst v Česku a na Slovensku a 69% navýšení tržeb v Maďarsku. V současnosti má 2100 zaměstnanců s průměrným věkem pod 30 let. Alza ale kromě těchto čísel zveřejnila i další zajímavé statistiky.
Co se prodává nejvíc
V roce 2019 pokořily některé segmenty v Alze hranici obratu dvou miliard korun. Jednalo se o notebooky, mobilní telefony, malé domácí spotřebiče, bílé elektro a příslušenství. Mezi miliardové segmenty patřily televize, počítačové komponenty a audio-video. TOP 3 nejprodávanější produkty v počtu kusů za rok 2019 byly: dárkový poukaz Alza.cz za 500 Kč, fitness náramek Xiaomi Mi Band 4 a kancelářský balík MS Office 365 pro jednotlivce. K miliardovému obratu se přiblížily také oddělení drogerie, hobby a zahrada, sport a nositelná elektronika.
A víte, jaké zboží se obecně nejvíc prodává on-line? Jsou to monitory – přes e-shopy se jich prodá 62 %. Následují sluchátka (56 %), notebooky (55 %) a překvapivě malé domácí spotřebiče (54 %). Z reproduktorů se on-line prodá zhruba každý druhý, u mobilních telefonů je tento podíl 46 %.
Jak platíme
Celkem 56 % plateb bylo v Alze loni uskutečněno kartou, a to buď on-line rovnou při objednávce nebo v platebních terminálech na pobočkách či AlzaBoxech. Podíl tohoto způsobu plateb rok od roku roste, hlavně na úkor placení hotovostí. Naproti tomu podíl nákupů s dobírkou zůstává.
Trvale roste i zájem o finanční služby. Počet zákazníků využívajících Třetinku (nákup za třetinu ceny s doplacením do 3 měsíců bez navýšení) se meziročně téměř ztrojnásobil. Průměrná cena zakoupeného zboží přitom byla 11 000 Kč.
Alza loni začlenila i nové platební metody ApplePay (jaro 2019) a GooglePay (podzim 2019). Ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku tak přijala přes tyto platební metody skoro 60 tisíc plateb v hodnotě 127 milionů korun.
Největší český e-shop postupně přechází na platební řešení od společnosti Adyen, která poskytuje služby i firmám jako Spotify nebo Uber.
Kdy a odkud nakupujeme
Nejsilnějším nákupním dnem bylo předvánoční pondělí 16. 12. 2019, kdy denní obrat vystoupal na 263 milionů korun. 55 % návštěv webových stránek šlo z mobilních zařízení. Pobočky Alzy za rok 2019 navštívilo 7,5 milionů zákazníků.
Rekordní denní návštěvu na webech Alzy zaznamenali 29. Listopadu, na „pravý“ černý pátek – bylo to 1 550 000 návštěv.