Je jasné, že každý začátek je těžký. Ani takový profesionál v maloobchodě, jako je Amazon, si pravděpodobně neuvědomoval, jak těžké to je, začít s prodejem automobilů v USA. V zemi XXL pick-upů se prodejci automobilů stále těší zvláštní ochraně a mnoha privilegiím. V závislosti na státě to může znamenat až úplný zákaz prodeje samotným výrobcem automobilů. A právě tak třetí strany bez příslušné licence jsou jako prodejci vyloučeny.
Ani pokud jsou místní zákony poměrně mírné nebo pokud existují regionální výjimky pro jednotlivé výrobce automobilů, nemusí to Amazonu nutně ulehčit situaci: platforma Amazon.com totiž není jen tak nějaký obchůdek na rohu ulice, ale je zaměřena na globální obchod.
Nicméně Amazon nyní nabízí automobily i v USA, což ukázka jeho vytrvalosti a zarputilosti. Redaktoři německého serveru heise.de se již blíže seznámili s beta verzí a novými nabídkami. V závislosti na městě a regionu je aktuálně v nabídce až deset modelů Hyundai. Například v New Yorku byla k dispozici celá nabídka, jinde alespoň její velká část.
Právní okolnosti činí z prodeje vozů složitou záležitost
Kdo si však nyní myslí, že kupující může vložit do nákupního košíku požadovaný počet vozů Hyundai a těšit se na doručení "zdarma ke dveřím" následující den (což by bylo v tomto případě naprosto dostačující), je na omylu. Tyto vozy se nedoručují, dokonce i zákazníci z programu Prime si musí pro ně zajet k nejbližšímu prodejci.
Důvodem je to, že Amazon přísně vzato nevystupuje jako prodejce, ale pouze jako zprostředkovatel. Platforma tedy především zobrazuje online příslušné smlouvy, ale ty jsou nakonec uzavřeny s místním prodejcem. Jak bylo uvedeno výše, ve většině států by to jinak nebylo ani možné: výrobce, v tomto případě Hyundai, nesmí prodávat sám a Amazon by musel nejprve zřídit fyzické pobočky, aby se mohl zaregistrovat jako prodejce automobilů. Přinejmenším se zatím neobjevily žádné zprávy o tom, že by se tak chystal učinit.
Mohlo by vás zajímat
Nadějný obchodní segment
Společnost jako Amazon se však při pronikání do nových slibných oblastí podnikání nenechá odradit ani složitými právními předpisy, ani hackery, kteří nedávno způsobili zmatek v partnerské softwarové společnosti CDK a způsobili zpoždění dodávek. Hyundai budou v příštím roce následovat na Amazonu další značky – a možná pak dojde k zavedení i na dalších trzích. V konečném důsledku nejde Amazonu jen o samotný prodej vozů, ale také o vše, co s nimi souvisí, od financování až po všestranné pojištění. O obchodní prozíravost Amazonu se rozhodně nedá pochybovat.
Zdroj: heise online