EneCoat Technologies je japonský start-up, který se od roku 2018 zabývá vývojem tzv. perovskitových solárních článků. Perovskity jsou skupinou materiálů s krystalickou strukturou, která by podle některých pozorovatelů v oboru mohla jednoho dne předstihnout "klasické" křemíkové solární články.
Co se týče účinnosti, perovskitové solární články rychle dohnaly soláry na bázi křemíku a potenciál pro optimalizaci pravděpodobně ještě zdaleka není vyčerpán. Vzhledem k tomu, že polovodičové vrstvy v perovskitových článcích se vyrábějí z kapalných roztoků, považují se také za mnohem flexibilnější při použití. Dokonce i ohebné nebo zakřivené povrchy těchto ultratenkých a lehkých článků mohou být například potaženy touto folií. To otevírá zcela nové možnosti použití. Tyto články však zatím nejsou dostatečně trvanlivé, aby mohly být uvolněny pro masový trh, zatímco životnost křemíkových solárních článků je přibližně 25 let.
Toyota investuje 35 milionů dolarů do výrobce perovskitových solárních článků
Společnost EneCoat nyní oznámila, že japonská automobilka Toyota prostřednictvím svého růstového fondu Woven Capital přispěla k financování tohoto solárního startupu částkou 5,5 miliardy jenů (v přepočtu téměř 35 milionů dolarů). Podle tiskové zprávy bude kapitál použit na rozšíření provozu, který v současnosti zahrnuje výrobní zařízení, a na další výzkum perovskitové technologie.
Tato investice by mohla být pro Toyotu důležitá: EneCoat uvádí mezi možnými způsoby využití svých perovskitových solárních článků také aplikace v oblasti mobility. To dává smysl: například střechy vozidel, které mají téměř vždy určité zakřivení, by mohly být tímto materiálem pokryty snadněji než v případě křemíkových článků.
Hybridní strategie Toyoty a technologie EneCoat by se mohly dobře doplňovat
Toyota by samozřejmě nebyla první automobilkou, která by se snažila podpořit elektrický dojezd svých vozidel solární energií. Společnosti jako Aptera, Lightyear nebo aktuálně insolventní automobilka Fisker se tohoto konceptu chopily již před lety, i když se skromným úspěchem: solární články o velikosti střechy vozidla obvykle produkují příliš málo energie na to, aby dojezd výrazně prodloužily. Zároveň solární články zvyšují hmotnost vozidla, což zase snižuje dojezd.
Mohlo by vás zajímat
Toyota by se však pro společnost EnCoat mohla ukázat jako ideální partner: Japonci nejsou zrovna známí jako příznivci elektrických aut a v minulosti se opakovaně snažili lobbováním oddálit nebo odvrátit zpřísnění emisních limitů. Toyota dlouhou dobu trvala na vodíkovém pohonu a hybridní vozidla jsou také ústřední součástí strategie společnosti. "V současné době jsou hybridní elektromobily pro většinu zákazníků vhodnější než čistě bateriové elektromobily," vysvětloval na konci roku 2023 Sean Hanley, viceprezident Toyoty pro marketing a prodej v Austrálii.
Dojezd plug-in hybridních vozidel by ve skutečnosti mohl být podpořen solárními články efektivněji než u čistě elektrických vozidel. Zda – a kdy - perovskitové solární články budou zralé pro spotřební trh, se však teprve ukáže. Do té doby by jistě byly levnějším a efektivnějším řešením kryté nabíjecí stanice pro elektromobily s fotovoltaickými systémy na střeše.
Zdroj: Enecoat.com, MDR