Dlouhé čekací doby u dobíjecí stanice by mohly být už brzy minulostí. Čínský specialista na baterie Gotion (mimochodem největším akcionářem tohoto nadějného podniku je německý koncern VW Group), vyvinul baterii, kterou lze za méně než deset minut (9,8 minuty) nabít na 80 % její kapacity. Baterie s názvem G-Current je vhodná pro elektromobily i hybridy. Podle společnosti Gotion lze baterii G-Current okamžitě převést do sériové výroby.
Nová baterie údajně pracuje jak s lithium-železo-fosfátem (LFP), tak i s lithium-mangan-železo-fosfátem (LMFP) a nikl-kobalt-manganem (NCM). Díky technologii superrychlého nabíjení 5C prý stačí čtvrt hodiny k dosažení úrovně nabití baterie 90 %.
S technologií 5C lze například baterii o kapacitě 80 kWh nabíjet výkonem až 400 kW. (V bateriovém průmyslu se C označuje jako násobitel nabití baterie a 5C znamená, že akumulátor lze teoreticky plně nabít za pětinu hodiny.)
Baterie G-Current využívající články LFP má podle společnosti kapacitu více než 75 kWh a umožňuje dojezd více než 600 km.
Gotion představuje několik novinek
Na 13. technologické konferenci společnosti Gotion byly kromě G-Current představeny další dvě novinky: baterie Stellary na bázi NCM s válcovými články a vysokým obsahem niklu a polovodičová baterie Gemstone.
Stejně jako G-Current se i Stellary vyznačuje extrémně krátkou dobou nabíjení. Údajně se nabije na 70 % za devět minut. Za pouhých pět minut tak lze dobít elektřinu na 350 kilometrů.
Baterie prý také mimořádně rychle a účinně odvádí teplo a je vybavena důmyslnou technologií chlazení. Díky tomu je bezpečnější a a spolehlivější. Výroba v továrně Gen7 by také mohla ušetřit polovinu dosavadních nákladů.
Naproti tomu nová polovodičová baterie Gemstone dosahuje energetické hustoty 350 Wh/kg, což je o 40 procent více než u současných běžných lithiových baterií. Umožňuje tak delší dojezd, protože na menším prostoru lze uložit více energie.
Podle společnosti má Gemstone životnost více než 3 000 cyklů, což dává modelu elektromobilu, ve kterém bude pracovat, šanci snadno dosáhnout dojezd až 1 milion kilometrů během svého celého životního cyklu.
Podle konzervativního odhadu se plně polovodičová baterie začne vyrábět v malých objemech a zkoušet v provozu na vozidlech v roce 2027, přičemž masová výroba se očekává v roce 2030.
Mohlo by vás zajímat
VW investuje ve velkém stylu
Koncern VW již v roce 2020 investoval do společnosti Gotion High Tech přibližně jednu miliardu eur. V následujícím roce byl podíl opět navýšen a nyní činí přibližně 26,5 %. Tím se VW stal také největším jednotlivým akcionářem před šéfem společnosti Gotion Li Zhenem.
Čína je vůbec pro VW klíčovým trhem. Wolfsburský koncern, do kterého patří i automobilka Škoda, zde plánuje v roce 2025 prodat 1,5 milionu elektromobilů.