Do budoucna by se těžiště příjmu firem mělo přesunout do oblasti předplatných, podobně jako to dnes realizují například Spotify nebo Netflix. Co to ale udělá s budoucím uplatněním firem na měnícím se trhu a jak se budou v nových podmínkách prosazovat? Americký podnikatel Tien Tzuo, který se narodil na Taiwanu a působí v oblasti technologií, je autorem knihy s názvem: "Subscribed: Why the Subscription Model Will Be Your Company's Future – and What to Do About It". Publikace, jejíž název by se dal volně přeložit "Předplaceno: proč je budoucnost firem v předplatném a co to pro nás bude znamenat" se zabývá vizí světa, v němž klasický prodej ustoupí do pozadí. Tzuo zdůraznil i v rozhovoru pro Business Insider, že v příštích několika letech se velcí výrobci jako Apple, Samsung, VW nebo Mercedes budou muset přizpůsobit skutečnosti, že klasický prodej telefonů a automobilů už nebude hlavním zdrojem příjmu a hnací silou konkurence, ale obchodní model se přesune více do oblasti předplatných.
Příkladem jsou modely služeb Spotify a Netflix: přizpůsobitelné nabídky šité na míru požadavkům zákazníka, za jejichž používání se platí v pravidelných splátkách. Podle Tzua to budou obzvlášť mileniálové, kdo bude od výrobců v různých odvětvích očekávat prodejní modely šité na míru.
Apple už dávno přestal být společností nabízející pouze produkty
Dobrým příkladem změny zaměření obchodního modelu je přístup Apple: vzhledem ke zřejmému poklesu prodejů telefonů iPhone a dalších produktů firma nyní nabízí několik služeb, které mohou být použity prostřednictvím Apple ID, například Apple TV+, Apple Arcade nebo Apple News+. Nakonec i iPhone je už zákazníkům v USA několik let dostupný ve formě předplatného.
V důsledku přechodu k flexibilnějším modelům předplatného Tzuo předpokládá konec vlastnictví produktů. Podle podnikatele je u mladých zákazníků mnohem důležitější konzumace obsahu a okamžité užívání produktu, než vlastnický vztah ke svému autu nebo domu.
Tzuo: bude se muset změnit i automobilový průmysl
Zvlášť jednoznačný názor autor v rozhovoru projevil na oblast výroby automobilů: "Volkswagen velmi dobře ví, že za deset let auta prodávat nebude." Podle jeho názorů budou hlavní část prodejů v automobilovém odvětví představovat předplatné modely jako leasing anebo pronájmy, kdy si zákazníci auta půjčují a platí pouze tolik, kolik spotřebují (Pay as you go). Na důležitosti budou více získávat i různé modely sdílení automobilů a výrazně poklesne prodej nových aut, míní Tzuo.
Velkou výhodou obchodních modelů, jakým je například Netflix, je i to, že se nabídky přesně přizpůsobí preferencím uživatelů. To však ale znamená, že uživatelé musí zveřejnit mnoho svých údajů a prozradit své návyky. Podle Tzua by podobné sledování uživatelů bylo myslitelné i v případě automobilů i dalších produktů: ID lze použít k záznamu, zda uživatelé rádi jezdí rychle, potřebují velký zavazadlový prostor nebo zda cestují ve větším počtu.
Velký hlad po datech také přenáší na společnosti velkou odpovědnost, citlivá uživatelská data a informace o zvycích a osobních preferencích by měly bezpečně ukládat a šifrovat. Jak se k tomu někteří staví je ale vidět například u Facebooku.
Předplatné namísto vlastnictví: jak realistická je vize budoucnosti
Je těžké nevidět, že v mnoha průmyslových odvětvích už přesun k flexibilnějším a uživatelsky příjemnějším obchodním modelům nastal. Streamovací služby, jakými jsou Netflix, Disney+ nebo Spotify, získávají na trhu stále větší podíl. Prodej CD, DVD nebo Blu-ray zaznamenává v posledních letech výrazné propady. Zde se trend zjevně přesouvá od jednorázových nákupů k modelům předplacených služeb.
Nicméně některé z Tzuových tezí se zdají být přinejmenším diskutabilní: vlastnictví chytrých telefonů nebo automobilů přináší v konečném důsledku některé výhody, které model předplatného nemá. Uživatelé mají daleko větší svobodu z hlediska designu a používání. Zákazníci nejsou od produktu tolik odtaženi. Dále je také těžké předvídat, zda budou modely předplatného u aut a mobilů schopny generovat stejné příjmy, jako prodej. Z tohoto pohledu jsou Tzuovy vize v zásadě akceptovatelné, ale rozhodně je nelze tesat do kamene.
Foto v záhlaví: David von Diemar, Unsplash