Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Brzy už nebude nikdo kupovat auta ani iPhony? Technologický expert předpovídá radikální změny

Jiří Palyza 04.06.2020

Americký podnikatel očekává, že v příštích několika letech dojde k radikální změně v technologickém průmyslu a na trhu s automobily. Namísto velké části příjmů generovaných prodejem produktů předpovídá, že největší hnací silou společností se stanou předplatné.

Do budoucna by se těžiště příjmu firem mělo přesunout do oblasti předplatných, podobně jako to dnes realizují například Spotify nebo Netflix. Co to ale udělá s budoucím uplatněním firem na měnícím se trhu a jak se budou v nových podmínkách prosazovat? Americký podnikatel Tien Tzuo, který se narodil na Taiwanu a působí v oblasti technologií, je autorem knihy s názvem: "Subscribed: Why the Subscription Model Will Be Your Company's Future – and What to Do About It". Publikace,  jejíž název by se dal volně přeložit "Předplaceno: proč je budoucnost firem v předplatném a co to pro nás bude znamenat" se zabývá vizí světa, v němž klasický prodej ustoupí do pozadí. Tzuo zdůraznil i v rozhovoru pro Business Insider, že v příštích několika letech se velcí výrobci jako Apple, Samsung, VW nebo Mercedes budou muset přizpůsobit skutečnosti, že klasický prodej telefonů a automobilů už nebude hlavním zdrojem příjmu a hnací silou konkurence, ale obchodní model se přesune více do oblasti předplatných.

Příkladem jsou modely služeb Spotify a Netflix: přizpůsobitelné nabídky šité na míru požadavkům zákazníka, za jejichž používání se platí v pravidelných splátkách. Podle Tzua to budou obzvlášť mileniálové, kdo bude od výrobců v různých odvětvích očekávat prodejní modely šité na míru.

Apple už dávno přestal být společností nabízející pouze produkty

apple

Dobrým příkladem změny zaměření obchodního modelu je přístup Apple: vzhledem ke zřejmému poklesu prodejů telefonů iPhone a dalších produktů firma nyní nabízí několik služeb, které mohou být použity prostřednictvím Apple ID, například Apple TV+, Apple Arcade nebo Apple News+. Nakonec i iPhone je už zákazníkům v USA několik let dostupný ve formě předplatného.

V důsledku přechodu k flexibilnějším modelům předplatného Tzuo předpokládá konec vlastnictví produktů. Podle podnikatele je u mladých zákazníků mnohem důležitější konzumace obsahu a okamžité užívání produktu, než vlastnický vztah ke svému autu nebo domu.

Tzuo: bude se muset změnit i automobilový průmysl

Zvlášť jednoznačný názor autor v rozhovoru projevil na oblast výroby automobilů: "Volkswagen velmi dobře ví, že za deset let auta prodávat nebude." Podle jeho názorů budou hlavní část prodejů v automobilovém odvětví představovat předplatné modely jako leasing anebo pronájmy, kdy si zákazníci auta půjčují a platí pouze tolik, kolik spotřebují (Pay as you go). Na důležitosti budou více získávat i různé modely sdílení automobilů a výrazně poklesne prodej nových aut, míní Tzuo.

Velkou výhodou obchodních modelů, jakým je například Netflix, je i to, že se nabídky přesně přizpůsobí preferencím uživatelů. To však ale znamená, že uživatelé musí zveřejnit mnoho svých údajů a prozradit své návyky. Podle Tzua by podobné sledování uživatelů bylo myslitelné i v případě automobilů i dalších produktů: ID lze použít k záznamu, zda uživatelé rádi jezdí rychle, potřebují velký zavazadlový prostor nebo zda cestují ve větším počtu.

Velký hlad po datech také přenáší na společnosti velkou odpovědnost, citlivá uživatelská data a informace o zvycích a osobních preferencích by měly bezpečně ukládat a šifrovat. Jak se k tomu někteří staví je ale vidět například u Facebooku.

Předplatné namísto vlastnictví: jak realistická je vize budoucnosti

Je těžké nevidět, že v mnoha průmyslových odvětvích už přesun k flexibilnějším a uživatelsky příjemnějším obchodním modelům nastal. Streamovací služby, jakými jsou Netflix, Disney+ nebo Spotify, získávají na trhu stále větší podíl. Prodej CD, DVD nebo Blu-ray zaznamenává v posledních letech výrazné propady. Zde se trend zjevně přesouvá od jednorázových nákupů k modelům předplacených služeb.

Nicméně některé z Tzuových tezí se zdají být přinejmenším diskutabilní: vlastnictví chytrých telefonů nebo automobilů přináší v konečném důsledku některé výhody, které model předplatného nemá. Uživatelé mají daleko větší svobodu z hlediska designu a používání. Zákazníci nejsou od produktu tolik odtaženi. Dále je také těžké předvídat, zda budou modely předplatného u aut a mobilů schopny generovat stejné příjmy, jako prodej. Z tohoto pohledu jsou Tzuovy vize v zásadě akceptovatelné, ale rozhodně je nelze tesat do kamene.

Foto v záhlaví: David von Diemar, Unsplash

mohlo by vás také zajímat: podle nejnovějších úniků už iPhone 12 nebude vybaven pro kabelová propojení


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme