Přejít k hlavnímu obsahu

Maticové LED světlomety jsou skvělé: většinou ale jen pro majitele vozu, který je jimi vybaven – ostatní dost štvou

Jiří Palyza 26.12.2024
info ikonka
Zdroj: Michal Lauko/Unsplash

Znáte ten pocit, že vám vozidlo jedoucí za vámi svými světlomety vypálí oční sítnici? Moderní Matrix LED světlomety dokáží dost potrápit, a to i v případě, kdy na vás svítí z protijedoucích vozidel. Co nám na nich tolik vadí?

Kapitoly článku

Maticové světlomety jsou mnohem efektivnější a mají zabudovanou automatiku

Majitelé vozů s maticovými LED světlomety se nemusejí o nic starat. Díky inteligentnímu řízení směru světelného toku a senzorům světlomet přesně ví, kam má svítit. Tento světelný asistent ale ostatní řidiče dokáže dost potrápit.

Technologie svícení u vozidel zaznamenala v posledních letech významný pokrok. Pamětníci jistě ještě znají dlouhou etapu halogenových žárovek, které byly považovány za standard. Od počátku 90. let přinesly značné zlepšení světelného výkonu xenonové světlomety.

Ještě výkonnější LED světlomety jsou nyní součástí standardní výbavy mnoha moderních vozidel. Jejich barevná teplota se velmi podobá dennímu světlu. Mnoho výrobců také sází a inteligentní matrix LED systémy, které se dokáží automaticky přizpůsobit okolí. Stará se o to světelný asistent.

Řidiči mimo jiné už nemusejí přepínat mezi tlumenými a dálkovými světly. Ač se nejnovější technologie matrixových LED světlometů zdá být praktická a pohodlná, skrývá v sobě některá úskalí. Při bližším pohledu na to, jak fungují, zjistíme proč.

Mohlo by vás zajímat

Co to vlastně jsou maticové LED světlomety?

Maticový LED světlomet, také Matrix-LED, se skládá z mnoha světelných zdrojů, které se obvykle používají jako dálková světla. Tyto body jsou spojeny do světelné matice, či chcete-li koberce, který se podle typu a výrobce může skládat z více než stovky LED diod na světlomet.

Jako řídící prvek, který určuje které LED diody se rozsvítí, slouží kamerové senzory. Matrixový světlomet zjednodušeně funguje jako projektor. Pokud řídící systém rozpozná, že se v zorném poli objeví nějaký objekt, jsou LED diody, které by jej nasvítily, ze svítící matice vyloučeny.

Výsledkem je mnohem lépe a efektivněji osvětlená vozovka před vámi. Díky své schopnosti přizpůsobovat světlo jízdní situaci jsou maticové světlomety také nazývány jako adaptivní.

Pokud systém detekuje objekt, kterým může být chodec nebo protijedoucí vozidlo, příslušné LED diody, které by jej jinak oslnily, se ve zlomku sekundy vypnou. Čím více LED diod maticový světlomet obsahuje, tím je celý systém osvětlení přesnější a efektivnější – za daných podmínek maximalizuje světelný výkon.

Výhody této technologie osvětlení jsou jednoznačné

Světlomet u vozu BMW
info ikonka
Zdroj: Eyosias G/Unsplash
Přestože maticové LED světlomety mají pro řidiče nesporné výhody, ostatní účastníky silničního provozu dokáží dost potrápit.

Kromě mnohem efektivnějšího osvětlení vozovky za současného zamezení oslňování chodců a dalších řidičů má Matrix-LED ještě další velkou výhodu.

Světlomety s touto technologií mají zpravidla také funkci natáčení do směru, ve kterém se vozidlo pohybuje – osvětlení zatáček. A i v tomto režimu funguje deaktivace oslnění. Řidič protijedoucího vozidla není náhle oslněn a vy nemusíte myslet na okamžité "sklopení" dálkových světel. Přitom vozovka v zatáčce je stále plně osvětlena.

Mohlo by vás zajímat

Matrix-LED ale mají i svá negativa

Jedním z bodů kritiky ale zůstává reakční doba těchto systémů. Podle zjištění výrobce Porsche je to u Matrix-LED přibližně o 1 až 2 sekundy více, než je reakční doba člověka. To v konečném důsledku vede k oslňování ostatních účastníků provozu, a to zejména řidičů protijedoucích vozidel.

Problémy s oslněním udávají také řidiči nákladních vozidel. Je to údajně způsobené zvýšenou polohou jejich řidičů, kterou kamerové senzory nejsou schopné správně detekovat.

Lze Matrix-LED světlomety namontovat dodatečně?

Sportovní vůz s rozsvícenými světlomety
info ikonka
Zdroj: Ryan Spencer/Unsplash
Dodatečná montáž Matrix LED světlometů možná je, jen to není úplně levné. Také je dobré se před takovým zásahem informovat o homologaci pro váš model vozu či možných komplikacích při schválení způsobilosti provozu na pozemních komunikacích.

Pokud byste se rozhodli své vozidlo Matrix LED světlomety vybavit dodatečně, vyžaduje to značné úsilí a pochopitelně i zásah do vozidla. Kromě samotných světlometů je třeba instalovat kameru a odpovídající řídící elektroniku. Také je otázka, jak by vozidlo poté uspělo při pokusu o zapsání úpravy do technického průkazu, či přímo při STK.

Související náklady se mohou vyšplhat na několik desítek tisíc Kč. Pokud si například při koupi nového vozu zvolíte maticové LED světlomety v rámci příplatkové výbavy, podle značky a typu vozidla za to zaplatíte přibližně od 40 000 Kč.

Přechod z halogenových na LED světelné zdroje je mnohem jednodušší. Na trhu jsou k dispozici takzvané LED retrofity nebo náhradní LED žárovky, které výměnu usnadňují. Jen opět pozor na homologaci a pozdější potenciální problémy na STK.

Pokud byste se takovou výměnu chystali provést, raději se detailně informujte. Pokud máte na svém vozidle světlomet homologovaný pro halogenovou žárovku a instalovali do něj LED světelný zdroj, může to znamenat i pokutu při policejní kontrole. O problémech na STK ani nemluvě.

Mohlo by vás zajímat

Jak je to se spolehlivostí maticového LED světlometu a případnými opravami?

Maticové LED světlomety mají dlouhou životnost a vysokou energetickou účinnost. Proto jsou mnohem udržitelnější alternativou halogenových nebo xenonových světlometů. Jejich opravy jsou ale často velmi nákladné, protože pochopitelně nelze vyměnit pouze vadné LED diody jednotlivě, ale je nutné vyměnit celou světelnou matici.

Navzdory vyšším počátečním nákladům ale díky spolehlivosti LED diod tato technologie z dlouhodobého hlediska snižuje náklady na údržbu.

Co ale dělat s problémy oslňování?

Pro mnoho účastníků silničního provozu je silná svítivost LED světlometů nepříjemná. Celoevropský průzkum deseti dopravních klubů, včetně i u nás známé ADAC, ukázal, že například 67 % řidičů u našeho západního souseda považuje oslnění vozidly za nepříjemné, či dokonce nepřijatelné.

Jedním z řešení je automatické vyrovnávání výšky světlometů, které zajišťuje, že mají vždy správnou hladinu osvětlení. Stále častěji tak zaznívají požadavky, aby tato technologie byla pro všechna vozidla povinná. A to bez ohledu na světelný výkon.

Kromě toho by ke snížení problémů s oslňováním mohlo přispět i důslednější dodržování zákonných požadavků v servisech a menších autodílnách.

Zdroj: ntv


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme