Ani malé pivo nebo půl deci vína k obědu?
Za vším stojí izraelský start-up. Vývojářům se podařilo úspěšně rozběhnout software, který využívá sledování mikropohybů svalů pro rozpoznání koncentrace alkoholu v krvi. Rozpoznání stavu, ve kterém se řidič momentálně nachází, se provádí metodou takzvaného kognitivního neuromonitoringu. Systém je navržen tak, že údajně rozpozná, zda za zhoršenou kondici řidiče může prostá únava, nebo je ovlivněn konzumací alkoholu.
K analýze stavu řidiče se podle informací serveru Auto Motor Sport, který s novinkou přišel, využívají stávající senzory ve vozidle. Jde o sledovací prvky, umístěné ve volantu nebo přístrojové desce. Pro výrobce to má výhodu v tom, že pro splnění případných budoucích zákonných požadavků nebude potřeba do automobilu instalovat žádné další senzory.
V regionu Evropské unie prozatím žádná zákonná povinnost používat tuto technologii neexistuje, nicméně organizace EuroNCAP, která se zabývá testováním a hodnocením vozidel z hlediska bezpečnosti, hodlá tuto funkci zahrnout do svých testovacích kritérií už od roku 2026.
Hlasové asistenty dohlíží na řidiče: konzumenti mají utrum
Skupina vědců z univerzit ve Standfordu a Totontu se problematikou detekce alkoholu u řidičů zabývala už v roce 2023. V menším výzkumu, kterého se účastnilo osmnáct dobrovolných řidičů, měla umělá inteligence za úkol rozhodnout, zda jsou testované osoby po požití alkoholu schopné řídit.
Test se prováděl porovnáním hlasových nahrávek před a po konzumaci. Byly rozděleny na malé úseky a analyzovány podle frekvence a výšky hlasu. AI překvapivě dokázala určit míru vlivu alkoholu na jednotlivé účastníky s přesností 98 %. Jako reference byla použita klasická dechová zkouška.
Reálná implementace kontrolní funkce do automobilu by například mohla vypadat tak, že při pozitivním zjištění nedovolí spustit motor. Zůstává tady ale ještě jedna věc k dořešení: zkušení pijáci mají lepší schopnosti se verbálně ovládat, a to i když mají hladinu alkoholu v krvi už takovou, že za volant by rozhodně sedat neměli. V takových případech hrozí riziko, že detekce pomocí AI selže.
Zdroj: Auto Motor Sport