Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Budoucnost virtuální reality

redakce 24.09.2018

Filmy v žánru science fiction nám již dnes ukazují, jak by mohla vypadat budoucnost virtuální reality. Snímky typu _Ready Player One_ slibují gigantické světy a dokonalou technologii přileb a hmatových rukavic. Jak si ale budoucnost představují současní vývojáři hardwaru, kteří se na situaci v roce 2018 dívají více přízemně a realisticky?

Velký „hype“ kolem virtuální reality, který se dostavil po uvedení headsetu Oculus Rift v roce 2015, již trochu polevil. Virtuální realita je definitivně zde – nejenom Oculus Rift, ale také HTC Vive, Samsung Gear VR nebo Google Daydream. Technologie nyní potřebuje obhájit své opodstatnění a najít nové uživatele.

Vývojář VR titulů z německého Lipska Falk Möckel říká – podobně jako mnoho jeho kolegů – že k tomu, aby VR dosáhla skutečného úspěchu, potřebuje především „radikální zmenšení techniky.“ V současnosti jsou VR headsety příliš velké, těžké a nepohodlné na to, aby se daly nosit delší čas. Kromě toho jsou velké obtíže s kabeláží, velkou perspektivu tak před sebou má bezdrátová virtuální realita (viz rozhovor v našem videu). Na druhou stranu, bude-li technika menší, nemusí zároveň být bezpodmínečně levnější.

Michael Bieglmayer působí jako CEO start-upu Cybershoes. Jeho odpověď na otázku, co schází virtuální realitě k průlomu, je zcela pragmatická – podle něj jsou potřeba především výkonné a levné grafické karty, které se uživatelům vyplatí, protože VR aplikace jsou velcí „požírači“ výkonu. „Stejně tak by se v headsetech měla zlepšit kvalita integrovaných displejů,“ domnívá se Bieglmayer.

Hlubší vnoření

Nejde však jenom o rozlišení, ale také o šířku zorného pole. To si myslí Leif Arne Petersen, zakladatel a vedoucí společnosti Hologate, která dodává VR systémy do zábavních center po celém světě. „V současnosti působí většina headsetů jako potápěčské brýle,“ říká Petersen. Zorný úhel přileb Oculus a HTC Vive činí jenom 110 stupňů. Podívá-li se uživatel doleva nebo doprava, spatří černou prázdnotu. „V současnosti je nejdále headset Star VR One, který je ale také velmi drahý a je nasazovaný zejména v automobilovém průmyslu,“ uvádí Petersen. Zařízení Star VR se může pochlubit zorným úhlem 210 stupňů, přičemž lidské zorné pole dosahuje stejné hodnoty. To znamená, že účastník nevidí žádné okraje a může se tak hlouběji ponořit do virtuálního světa. Díky širšímu zornému poli je také omezený efekt nevolnosti z pohybu (motion sickness), který pro širší nasazení virtuální reality rovněž znamená překážku.

Rozlišení a kvalitu je jistě možné dále zvyšovat, podle mnohých vývojářů se však budou hlavní inovace odehrávat v sociální oblasti a v komunikaci. Virtuální realita by působila zajímavěji, kdyby byla sdílená s mnoha dalšími uživateli. Dá se očekávat, že lidé budou ve VR rádi trávit čas se svými přáteli. Ať už je to hraní, společné sledování fotbalu na zcela odlišných místech, nebo prosté setkávání.

Zdroj: Wired

[email protected]


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme