První chytré hodinky konvenčního typu (tedy jak je známe dnes) se začaly objevovat kolem roku 2013, k hlavním výrobcům tehdy patřilo Sony, Motorola, Samsung anebo experimentální americký startup Pebble. Jen rok na to ale přišel americký Apple a z chytrých hodinek, tedy zařízení spíše pro technologické nadšence, udělal masovou záležitost.
V roce 2022 tuzemští prodejci sledují, že zájem o smartwatch neochlazuje, ba naopak. Jeden takový průzkum pořádal i český obchod s elektronikou CZC. Zúčastnilo se jej 4402 zákazníků, z toho víc jak 80 % mužů, přičemž zhruba polovina oslovených spadá do věkové kategorie 36 až 55 let.
Polovina Čechů má chytré hodinky
Chytré hodinky má dnes již skoro 44 % oslovených, náramek vlastní jen asi 12 % a 3 % Čechů vlastní obě zmíněné varianty. O neustále se rozvíjející popularitě svědčí fakt, že dalších 7 % respondentů si chce chytré hodinky nebo náramek pořídit v nejbližší době, a celých 22 % o nákupu alespoň občas uvažuje.
Důvodů k tomu si smartwatch koupit mají čeští spotřebitelé hned několik, vyplynulo také z analýzy. Zdaleka nejčastějším důvodem nákupu chytrých hodinek (přes 56 %) je zdánlivě méně podstatná funkce, a sice notifikace příchozích hovorů a zpráv a s tím související větší pohodlí, protože uživatelé nemusí neustále nosit v ruce telefon. Většina oslovených však uvedla více důvodů k pořízení – hlavně pak monitoring zdraví (skoro 54 %) a využití při sportovních aktivitách (téměř 53 %).
Apple, Samsung a kdo ještě?
A jaké značky jsou v Česku co do prodeje nejúspěšnější – a tedy zákaznicky nejatraktivnější? Žebříček oblíbenosti značek chytrých hodinek vede v České republice momentálně Apple – jeho hodinky má víc než 19 % oslovených.
Jen těsně za ním stojí Samsung a Garmin, posledně jmenovanou značku preferují hlavně aktivní sportovci. Významný podíl na českém trhu mají však i další značky, řekněme producenti těch levnějších hodinek, jako Amazfit, Xiaomi. Jak s tímto pořadím zamíchá vánoční nákupní horečka, ještě není zcela jasné.
Zdroj: Autorský text, CZC.Health Tisková zpráva