V České republice, kde je zdravotní péče hrazena z valné většiny ze zdravotního pojištění, je to také jedna z mála zdravotnických komodit, za kterou jsou lidé ochotni platit. Výhodami prevence se přitom stále více zabývají i zdravotní pojišťovny, které si uvědomují, že po všech stránkách je pro jejich efektivitu a výkonnost mnohem lepší „levně nemocem předcházet, než je draze léčit“. Nicméně zatím valná většina zdravotních pojišťoven právě nástroje prevence používá spíš jako akviziční nástroje pro získání nových klientů, než standardní nástroje péče o své klienty a svého businessu.
Přehled o zdravotním stavu díky mobilní aplikaci
Do segmentu prevence a péče o zdraví míří česká digitální služba Nextlife. | Zdroj: Nextlife
Záměrem služby Nextlife je poskytnout odpovědným jedincům v produktivním věku, kterým záleží na jejich zdraví a zdraví rodiny, dostupný a efektivní diagnostický nástroj. Ten jim pomůže včas odhalit možná rizika zhoršení zdraví nebo nástupu onemocnění.
Testy, které jsou prováděny v certifikovaných partnerských laboratořích analýzou z odebraných vzorků tělních tekutin nebo stěrů, jsou zaměřeny jednak na diagnostiku činnosti jednotlivých orgánů, nebo na větší oblasti. Vyšetřit je tak možné konkrétní onemocnění, funkce vnitřních orgánů, štítné žlázy nebo oběhové soustavy. Dále také například genetické poruchy, neinvazivní genetické vyšetření plodu nebo predispozice zažívacích potíží.
Pro základní přehled o vlastním zdraví služba nabízí laboratorní balíčky
| Zdroj: Nextlifeapp.cz
Služba je založena na vyhodnocování údajů o pacientovi z několika datových zdrojů. Nejprve jsou to zdravotní údaje poskytnuté od pacienta, a to přímo ze zdravotních údajů sdílených uživatelem z mobilní nebo webové aplikace. Následně jsou propojeny s daty z laboratorních vyšetření a screeningů. Ve třetí fázi systém posuzuje možná zdravotní rizika z dostupných dat a poskytnutých informací pomocí funkčnosti nazvané "Zdravotní rádci". Výstupy systému dále zpřesňují praktičtí lékaři i ambulantní specialisté.
Klient službu využívá buď z webového prostředí nebo z mobilní aplikace, která je dostupná ve verzích pro Andoid i iOS. Může také sdílet své výsledky s jinými registrovanými uživateli a hlídat tak například zdravotní stav některého z členů své rodiny.
Pro další rozvoj platformy se připravuje sada rozšíření funkcí z oblastí zdraví a péče. Rovněž se připravuje budoucí nasazení AI k hodnocení a predikcím vývoje zdravotních rizik. Bude také připraveno prostředí pro integraci s dalšími běžnými ambulantními a klinickými systémy.
Do platformy, která byla spuštěna v roce 2017, je v současnosti registrováno 12.000 pacientů a desítky lékařů. Odborné služby jsou zajišťovány prostřednictvím celostátních sítí laboratoří a ambulancí s všeobecnými lékaři. Vedle individuálních uživatelů by v budoucnu měla služba nabízet prevenční programy i podnikovým klientům nebo dokonce klientům zdravotních pojišťoven. Provozovatel se netají ambicí spustit službu i v zahraničí.