Podle nových plánů by do budoucna semafory mohly dostat čtvrté světlo. Ke známé červené, žluté a zelené zřejmě přibude ještě bílá.
Vědci z americké Severokarolínské státní univerzity (NSCU) navrhli rozšíření semaforu na čtyři světla. Věří, že toto opatření by mohlo vést k vyšší efektivitě dopravy.
Nové bílé světlo by mělo sloužit především autonomním vozidlům. Lidem by mělo pomoci lépe rozpoznat, jakým způsobem je aktuálně řízen dopravní provoz. V počítačových simulacích nový přístup výrazně zlepšuje dobu průjezdu křižovatkami, a také snižuje spotřebu paliva.
"Tento koncept, který navrhujeme pro řízení dopravních křižovatek a který nazýváme 'bílá fáze', využívá výpočetní výkon samotných autonomních vozidel," vysvětluje Ali Hajbabaie, který je spoluautor projektu, a také působí jako docent na NCSU.
"Koncept bílé fáze zahrnuje novou světelnou signalizaci, aby řidič věděl, co má dělat. Červená na semaforu stále bude znamenat stop. Zelená pak znamená volno. A bílá bude lidským řidičům signalizovat, aby jednoduše následovali auto před sebou," dodává Ali.
Koncept bílého světla na semaforu pro autonomní vozidla
![trafficlight](https://casopis.chip.cz/obrazky/jiri-palyza/20-26-2-2023/trafficlight.jpg)
Vědci na americké univerzitě připravují koncept čtyřbarevného semaforu pro efektivnější řízení provozu s autonomními vozidly. | Zdroj: Alex King/Unsplash
Koncept bílé fáze je založen na tom, že autonomní vozidla budou bezdrátově komunikovat mezi sebou, ale i s počítačem, který řídí dopravní signalizaci. Když se ke křižovatce přiblíží dostatečný počet autonomních vozidel, aktivuje se bílé světlo.
Autonomní vozidla by pak mezi sebou koordinovala právo přednosti v jízdě, a tedy i pořadí, v jakém projedou křižovatkou. Lidmi řízená vozidla by následovala autonomní vozidla.
V případě, že by se ke křižovatce blížilo větší množství konvenčně řízených vozidel, bylo by na semaforech aktivováno klasické schéma červená-žlutá-zelená.
Výzkumníci představili koncept křižovatek s bílou fází poprvé v roce 2020. Tato původní koncepce ale vycházela z centralizovaného počítačového přístupu. Počítač, který řídil semafory, byl v tomto projektu zodpovědný za přijímání vstupů od všech blížících se autonomních vozidel. Na základě těchto dat provedl potřebné výpočty a zadal autonomním vozidlům příkazy, jak mají projet křižovatkou.
Nyní byl tento koncept přepracován a vylepšen. Má být efektivnější a méně náchylný na výpadky komunikace.
Zdroj: NC State University