Přejít k hlavnímu obsahu

Citlivá data rozdáváte na potkání: dTest varuje před obchody Lidl, Penny, Billa a dalšími

Jakub Fišer 14.08.2023
info ikonka
Zdroj:

České obchody a supermarkety aktuálně prochází jistou modernizací, ke které patří i nasazení samoobslužných pokladen a také uvolnění exkluzivních slev pouze pro členy digitálních věrnostních zákaznických programů. Dejte si však na tyto akce pozor, za poměrně levnou úplatu rozdáváte svá data obchodníkům.

Kapitoly článku

Pozor na obchodníky

„Zákaznické karty a aplikace vydávané různými obchodními řetězci používá většina spotřebitelů. Vede je k tomu snaha ušetřit. Ne vždy si spotřebitelé uvědomují, že cenou, kterou za slevy platí, je poskytnutí údajů o svém spotřebitelském chování,“ píše dTest ve svém oficiální vyjádření k zákaznickým programům.

Řeč je o věrnostních programech velkých supermarketových řetězců, jako je Lidl, Albert, Penny Market, Billa nebo Tesco, ale i další, úzce specializované, například drogerie DM nebo knihkupectví Dobrovský.

Dnes mají pro zákazníky tyto věrnostní kluby podobu plastové kartičky, anebo někdy ani to ne – všechno se totiž vleze do aplikace v telefonu. K těm nejoblíbenějším agregátorům věrnostních kartiček patří Stocard, Portmonka nebo přímo Peněženka Google.

Sleva výměnou za data

Obchodníci nabídnou svým zákazníkům věrnostní program, díky kterému se dostanou k hodnotným slevám a akcím. Spotřebitel však často neví, že obchod pak může zpracovat veškerá jeho data o nakupování, která se rozhodně řadí k citlivým informacím.

Není totiž výjimkou, že zpracovatelé těchto spotřebitelských dat prodávají své nahromaděné informace vyhledávačům a zadavatelům reklamy. V modelovém příkladu pak můžete na sociálních sítích a na internetu najít reklamu na produkt z Lidlu, který jste již dlouho nepořídili.

Supermarkety se však mohou poměrně lehce pohybovat na hraně zákona, jak uvádí dTest: „Pokud je členství v zákaznických programech dobrovolné, je všechno v pořádku. Ale pokud je členství v podstatě vynuceno pravidelným výrazným rozdílem cen zboží běžné spotřeby, zejména pokud by spotřebitel za jiných okolností o členství v zákaznickém programu neuvažoval, je pak možné, že se obchodní řetězec pohybuje na hraně nebo i za hranou zákona.“

Zdroj: dTest


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme