Na sběru potřebných dat se velkou měrou podílejí IoT konektory. Pomáhají týmům zdravotníků přijímat všechna monitorovací data, se kterými se už v nemocnici pracuje, a to ať už na JIP nebo běžných odděleních. Na vývoji a výrobě potřebných technologií se podílí řada technologických firem, které současně pracují na řešeních pro zpracování dat s podporou umělé inteligence. Díky tomu například lze v prostředí akutní péče zachytit příznaky blížících se zdravotních problémů ještě dříve, než se skutečně projeví. Může se tak jednat například o zachycení sepse nebo oběhových problémů.
Na trhu je dnes už mnoho koncových monitorovacích zařízení a lékaři z nich vzdáleně měřené údaje také začínají požadovat. Řeč je připojitelných tlakoměrech, oxymetrech, vahách, glukometrech, ale také o chytrých hodinkách Apple Watch nebo fitness monitorech Fitbit, Garmin a dalších. Data z těchto zařízení by mohla být přístupná praktickým lékařům v podstatě odkudkoliv, kde se pacient nachází. Je ale potřeba tato data shromažďovat a ukládat pro možnost jejich dalšího zpracování. V této oblasti je aktivní například Microsoft.
Pro podporu používání koncových monitorovacích zařízení IoT pomocí řešení Cloud for Healthcare uvedl Microsoft v loňském roce v preview verzi Azure IoT Connector pro FHIR. | Zdroj: Onur Binay/Unsplash
akvicice specialisty na hlasové rozpoznávání
Jedním z největších cílů, který si redmondská firma ve zdravotnictví vytyčila, je v oblasti vstupu a zpracování přirozeného jazyka. Letos v dubnu Microsoft uzavřel smlouvu se společností Nuance Communication, týkající se její akvizice. Obchodní transakce byla vyčíslena na 19,7 miliardy dolarů. Nákupem této firmy získá Microsoft lídra na trhu zpracování přirozeného jazyka prostřednictvím AI právě v oblasti zdravotnictví a souvisejícího podnikání. Kromě toho, že Nuance ovládá virtuálního asistenta Siri, generuje téměř dvě třetiny jejích příjmů právě zdravotnictví. Je to historicky druhá největší akvizice Microsoftu vůbec.
Kromě letošní dohody uzavřel Microsoft s Nuance už v roce 2019 partnerství v oblasti zdravotnických produktů. Týká se technologií, které zahrnují rozpoznávání a zpracování řeči, klinickou dokumentaci, podporu rozhodování a nástroje pro zpracování přirozeného jazyka pro Azure AI.
Podle slov generálního ředitele Nadelly akvizice přenese Microsoft do nové oblasti zdravotní péče, která zahrnuje interakci mezi zdravotníky a pacienty. Z obchodního pohledu otevře společnosti 500miliardový trh. Využít při tom může jeden ze stěžejních produktů společnosti Nuance, Dragon Ambient eXperience (DAX). Ten převádí konverzaci mezi lékařem a pacientem na text, který může být součástí zdravotnické dokumentace a lékařských záznamů pacienta.
Spolupráce zaměřená na DAX si rovněž klade za cíl zlepšit efektivitu a angažovanost zdravotníků a jejich pacientů přímo v ordinacích. Automatizované zpracování jazyka může pomoci lékařům snížit jejich administrativní zátěž a věnovat tak více pozornosti pacientům.
Vše ale nebylo od začátku hned růžové
Microsoft se na zdravotnictví nezaměřuje poprvé. Dřívější snahy, které měly společnosti přinést větší podíl na trhu IT ve zdravotnictví, ale nevyšly vždy tak docela podle plánu. Zdroj: Luke Chesser/Unsplash
Microsoft je tak dalším z řady velkých technologických hráčů, kteří se stále více zaměřují na oblast zdravotnictví. To je z mnoha důvodů logickým atraktivním cílem, zvlášť pro IT společnosti. Jde o obrovskou oblast průmyslu, která je tradičně velmi odolná vůči recesi. Například v USA představuje téměř pětinu americké ekonomiky a v našich podmínkách to nebude o moc odlišné. Dále jde o odvětví čistě poháněné daty, se spoustou různých datových formátů z mnoha různých zdrojů. A v neposlední řadě se jedná o rozsáhlé a rozmanité technologické prostředí s velkým prostorem pro konsolidaci, vzájemnou spolupráci a digitální transformaci.
Je vidět, že pro poskytovatele zdravotní péče a jejich dodavatele IT řešení je pandemické období přelomovým bodem. Zejména co se týká přístupu zdravotnických organizací k výdajům na technologie. Důvodem mimo jiné může být i to, že v posledních několika desetiletích docházelo ve zdravotnictví k velmi pomalému nárůstu využívání technologií. Ale období pandemie dokázalo, že právě technologické nástroje významně pomohly posunout výkon zdravotnictví v celosvětovém měřítku.