Přejít k hlavnímu obsahu

Desatero rad, jak být o Vánocích na internetu v bezpečí: radí ČOI

Jakub Fišer 19.12.2024
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Vánoce by měly být svátky pohody a klidu. Ať už se v období zimních svátků staráte o nákupy dárků pro celou rodinu, nebo jen v poklidu surfujete po internetu, měli byste dbát na několik pravidel, díky kterým můžete zůstat v bezpečí v kyberprostoru. Na co si dát pozor?

Kapitoly článku

Pozor na online nákupy

Jsou to totiž právě Vánoce, kdy intenzita hackerů, podvodníků a a dalších nekalých živlů strmě narůstá. Proto je důležité myslet na vaše soukromí a bezpečnost dat. Ke klasickým radám patří neklikat na podezřelé odkazy v e-mailu nebo WhatsAppu, neotevírat podezřelé přílohy a zboží objednávat jen z ověřených internetových obchodů.

Mohlo by vás zajímat

Desatero rad podle ČOI

Se svou vlastní sadou rad a tipů pro bezpečné nákupy v online prostoru přispěchala Česká obchodní inspekce (ČOI). Co doporučuje?

  1. Udělejte si seznam priorit, nekupujte věci, které nepotřebujete jenom proto, že jsou ve slevě.
  2. Porovnávejte ceny u více prodejců, sleva u jednoho nemusí znamenat nejlepší cenu na trhu.
  3. Zajímejte se o předchozí cenu. Prodávající, který deklaruje slevu z ceny výrobku, musí spotřebitele informovat o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Výjimku z této povinnosti tvoří např. zboží s krátkou dobou spotřeby.
  4. Při nákupu platí cena, uvedená u výrobku. Doporučujeme vyžádat si u prodávajícího doklad o zaplacení a zkontrolovat si správnost účtovaných položek.
  5. Pokud nakupujete u internetového prodejce, zajímejte se i o recenze spotřebitelských organizací a spotřebitelů.
  6. Zkontrolujte si, zda prodávající uvádí kontaktní údaje (jméno, adresa, IČO e-mail a telefon pro korespondenci), kde provozovatel e-shopu sídlí, a seznamte se s jeho obchodními podmínkami. Pokud je e-shop nemá, nebo na stránce chybí důležité identifikační údaje, jako je jméno a adresa provozovatele, kontakty, e-mailová adresa či telefonní číslo, zvolte raději jiný e-shop – může jít o podvod.
  7. Raději plaťte kartou nebo jinými on-line prostředky s garancí zprostředkovatele platby. Peníze lze v případě potřeby spíše získat zpět. Naopak se vyhněte platbám převodem.
  8. Při uzavírání smluv po telefonu musí nabídku, učiněnou během hovoru, podnikatel potvrdit spotřebiteli v textové podobě.
  9. Falešný tlak mohou vytvářet i informace třeba o omezené dostupnosti zboží, které nemusí být pravdivé.
  10. Je důležité, abyste věděli, s kým smluvní vztah uzavíráte. Zda je to provozovatel e-shopu a kde sídlí, nebo zda využíváte služeb on-line tržiště, kde poskytovatelem může být jiná osoba než prodávající.

Před nákupem také není od věci podívat se na seznam rizikových e-shopů, který ČOI průběžně aktualizuje na svých webových stránkách už od roku 2015.

Zdroj: Česká obchodní inspekce


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme