Přejít k hlavnímu obsahu

E-shop, nebo online tržiště? Před lstivými obchodníky vás chrání evropská regulace

Jakub Fišer 06.01.2025
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Ještě v roce 2024 byl český e-commerce trh značně ohýbán fenoménem, kterému říkáme „online tržiště“. Z definice nejde o e-shop, což zároveň znamená, že spotřebitel na něm nemá stejná práva jako při klasickém nakupování v internetovém obchodě. Tuto nerovnost naštěstí zkraje letošního roku vyrovnává evropský zákon o digitálních službách.

Kapitoly článku

Rozdíl mezi e-shopem a lstivým tržištěm

Případů, kdy zákazníci při nakupování na internetu padli do pasti tzv. online tržišť, bylo bohužel zejména o Vánocích mnoho. I my jsme o některých případech informovali, například o nákupní galerii UrbanTrend.

Rozdíl mezi e-shopem a online tržištěm shrnuje v monitorovací zprávě Český telekomunikační úřad (ČTÚ):

„E-shop je zpravidla webová stránka konkrétního obchodníka, který nabízí své produkty či služby přímo koncovým spotřebitelům. Naproti tomu online tržiště (neboli marketplace) je naopak online platforma umožňující spotřebitelům uzavírat s různými obchodníky smlouvy na dálku (zprostředkovaně).“

Práva spotřebitelů chrání EU a ČTÚ

Problém je, respektive byl v tom, že online tržiště byla vyjmuta z odpovědnosti za zboží či služby,  které obchodníci na těchto tržištích nabízí. To však napravuje eurounijní regulace akt o digitálních službách (DSA), na kterou na území České republiky dohlíží ČTÚ.

Všechna online tržiště operující na českém trhu musí nejpozději do 17. února transparentně uvádět dodatečné informace o obchodnících, zejména jméno a kontaktní údaje. Podle ČTÚ se díky tomu posílí pozice spotřebitele, usnadní případnou reklamaci či odstoupení od smlouvy dle zákona.

Dle DSA musí online tržiště také namátkově kontrolovat, zda není nabízené zboží označené regulačním orgánem za nezákonné a musí doložit informace o bezpečnosti výrobku. V takovém případě je pak podnikající subjekt povinnen kontaktovat prodejce o závadném výrobku, zároveň i neprodleně informovat kupujícího a nejen zboží tiše stáhnout z prodeje, jako se to často dělo v minulosti.

Mohlo by vás zajímat

V Česku máme 76 online tržišť

Podle případové studie z října loňského roku eviduje ČTÚ na tuzemském trhu 76 subjektů podnikajících jako online tržiště, největším z nich je pravděpodobně Aukro. Spadat sem částečně může ale třeba i Allegro a další.

Zdroj: ČTÚ


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme