Podezřelá „nákupní galerie“ UrbanTrend
Na obchod UrbanTrend upozornil dva dny před Vánoci youtuber a novinář Janek Rubeš. Podle vlastních slov provozovatelů nejde o e-shop či internetový obchod, alébrž nákupní galerii.
Co to znamená? Jde o obchodní model tzv. dropshippingu, kdy „nákupní galerie“ jen přeprodává zboží z jiných obchodů, typicky z čínských velko-eshopů typu Temu, Aliexpress a další. Ve většině podobných případů má zákazník možnost získat zboží dříve než při objednání z Asie, výměnou za vyšší cenu, protože v rámci dropshippingu si obchodník přidá vlastní marži.
UrbanTrend v tomto nekoná jinak. Masážní pistoli, údajný bestseller měsíce, nabízí za 2 499 korun (ještě ke všemu se slevou z 3 238 korun). Přitom na Aliexpressu je k mání i za 517 korun. To stejné platí o dalším bestselleru, trénovacím obojku pro psy, který na UrbanTrend vyjde na 1 710 korun, kdežto na čínském tržišti jej pořídíte za 599 korun.
Dodání do 360 dní
Ale dobře, marže je marže. Jenomže zatímco u dopravy slibuje Aliexpress dodání do 17. ledna, tedy za necelé tři týdny, UrbanTrend žádné brzké doručení negarantuje. Namísto toho všude uvádí „doručení až 360 pracovních dní“; to je 17 měsíců, respektive skoro 1,5 roku. Přitom tato informace se v takové frekvenci jako nyní objevila na stránkách až po upozornění kanálu Kluci z Prahy.
Co je ještě horší, UrbanTrend nedokázal v některých případech dodržet ani tuto 360denní lhůtu. V nejnovějším videu Rubeš informuje o případech lidí, kteří na doručení čekají i 637 dní (1 rok a 8 měsíců) nebo i déle. Jedna zákaznice si zboží objednala v březnu 2023, ani v prosinci 2024 stále nic nedorazilo. Přitom provozovatel webu přímo na stránkách uvádí, že „zboží odesílá okamžitě do 24 hodin“.
ČOI varuje: rizikový e-shop
A teď zpátky na začátek. V prosinci 2022 totiž před nákupní galerií UrbanTrend varovala také Česká obchodní inspekce.
„ČOI registruje stížnosti na dodání zboží s velkou časovou prodlevou, případně nedodání zboží vůbec. […] Řešení reklamací a/nebo vracení zboží může být pro spotřebitele obtížné. Případný nákup na těchto internetových stránkách doporučujeme důkladně uvážit a před jeho provedením velmi podrobně zkontrolovat dodací lhůty, obchodní podmínky a identitu a důvěryhodnost externího prodávajícího,“ stojí v popisu obchodu v seznamu rizikových e-shopů dle ČOI.
Pokud tedy plánujete objednávat zboží na e-shopu, který neznáte, důrazně doporučujeme si jej proklepnout. Zamířit můžete buď na stránky ČOI s rizikovými e-shopy, případně zadat jméno obchodu do vyhledávače a připojit „recenze“ nebo „zkušenosti“. Podle informací z fór a zkušeností zákazníků si nejlépe uděláte obrázek o tom, jestli nákup uskutečnit, či nikoliv.
Zdroj: UrbanTrend, ČOI, Kluci z Prahy