Volkswagen byl s 21% podílem největším akcionářem švédského výrobce bateriových článků Northvolt. Společnost však v polovině listopadu vyhlásila v USA insolvenci. Jedním z důvodů (ne jediným) je, že poptávka po elektrických bateriových automobilech se na evropském trhu nevyvíjela podle původních očekávání, nebyl výrobce schopen plnit své výrobní cíle a nyní je na pokraji krachu. Obrovskou ztrátu to znamená mimo jiné i pro koncern VW a další akcionáře. Jak uvádí agentura Reuters, automobilka se zatím k výši finanční ztráty odmítla vyjádřit.
Evropa je ve vývoji a výrobě baterií do elektroaut pozadu. V Chipu jsme psali o pokroku čínských nebo korejských výrobců.
Insolvence Northvoltu stojí VW miliony eur
Účetní hodnota podílu VW ve společnosti Northvolt již v uplynulém roce výrazně klesla. Ještě na konci roku 2023 činila 693 milionů eur, což bylo přibližně o čtvrtinu méně než v roce 2022. Od té doby prý Volkswagen opakovaně akcie odepisoval. Přesná hodnota jeho 21procentního podílu není známa. Informace od ostatních akcionářů však naznačují, že wolfsburská společnost přišla v důsledku platební neschopnosti Northvoltu o velkou část své investice.
4,8 % akcií výrobce bateriových článků vlastní skotský správce aktiv Baillie Gifford. Zatímco ještě v březnu letošního roku měl jeho podíl cenu 375 milionů eur, odhaduje se, že na konci září hodnota klesla na zhruba 24 milionů eur. To odpovídá ztrátě ve výši přibližně 93,6 procenta. Znamená to, že akcie Northvoltu vlastněné VW mají momentálně pravděpodobně hodnotu pouze v desítkách milionů eur.
Nicméně se neočekává, že by platební neschopnost společnosti Northvolt měla nějaký zásadní dopad na roční bilanci Volkswagenu. Automobilka letos očekává provozní ziskovou marži ve výši 5,6 %. Ve třetím čtvrtletí však klesla na slabých 3,6 procenta.