Facebook zažívá těžké časy. Deník Wall Street Journal už několik týdnů zveřejňuje interní dokumenty, které společnost, která vlastní také WhatsApp a Instagram, silně usvědčují. Hovoří se o manipulativních funkcích platforem nebo o studiích, které jsou drženy pod zámkem a které dokazují negativní účinky sítí na psychiku dospívajících. Informátorkou je bývalá produktová manažerka, Frances Haugenová. Čtení o tématu přináší například příspěvek "The Facebook Whistleblower, Frances Haugen, Says She Wants to Fix the Company, Not Harm It" na serveru wsj.com.
To však nestačilo: minulé pondělí večer byly všechny služby společnosti na několik hodin zcela nefunkční. Zprávy ve WhatsApp nebylo možné odesílat, kanál na Facebooku nebylo možné aktualizovat a na Instagramu byly vidět pouze staré fotografie. Příčinou údajně byly odstraněné záznamy DNS, nikoli útok hackerů.
Skandály a úniky dat nejsou největším problémem Facebooku
Po četných skandálech ohledně nakládání s daty, Cambridge Analytica a problémech v boji proti falešným zprávám, jde jen o další dvě položky na dlouhém seznamu problémů Facebooku. Pokud se na ně zaměříte hlouběji, zjistíte, že to jsou jen vedlejší efekty aktivit síťového koncernu. V konečném důsledku je pro Facebook důležitý pouze zisk. Společnost nadále dosahuje vysokých čísel. V roce 2020 činil obrat z reklamních příjmů 84,17 miliard amerických dolarů, a byl tak o neuvěřitelných 17 procent vyšší, než v předchozím roce.
Skutečný problém Facebooku, který ho může nakonec zlomit, je ale někde jinde: odchází mladí. To se projevuje zejména v posledních letech, kdy jsou pro mladé uživatele mnohem atraktivnější obrázková sociální média. Mezi nimi kraluje TikTok, dřívější Musical.ly, které po převzetí čínským ByteDance zažívá obrovský rozmach. Oproti tomu na Facebook se přihlašuje stále méně uživatelů věkové skupiny 16 až 19 let, a tento trend neustále klesá. Pro Zuckerberga je to šokující zjištění.
Také na Instagramu dochází poprvé za poslední roky k poklesu uživatelů v cílové skupině mladých. Pokud bude tento trend pokračovat, ztratí celá skupina Facebook své mladé uživatele, zatímco střední a starší generace už nebude na sociální sítě a podobné online služby chodit z jiných zřejmých důvodů. Je vidět, že Facebook stojí na velmi chatrných základech. Píše o tom například studie "Why People Don’t Use Facebook Anymore? An Investigation Into the Relationship Between the Big Five Personality Traits and the Motivation to Leave Facebook", zveřejněná na serveru frontiersin.org.
Profit je nade vše
Facebooku jde jen o peníze a další růst, dále tvrdí Frances Haugenová. A to i kdyby tím měla utrpět psychika mnoha lidí. Protože si uživatelé často zvyknou na všechno, přijímáme od Facebooku vše, co si na nás vymýšlí. Pokud ale počet uživatelů bude klesat i nadále, a to možná ještě rychleji, než doposud, Zuckerberg se dalšího blackoutu ani bát nemusí. Už nezbyde moc těch, kdo si toho všimnou.
Den blackoutu služeb mimo jiné také ukázal, jak rychle se digitální svět může změnit. Facebook, Instagram, ani WhatsApp nefungují? No tak přejdeme na Twitter, TikTok a Snapchat. Nebo Signal. Nebo Telegram. K dispozici jsou také služby Vero a Pinterest. A pokud se pokazí úplně všechno, můžeme zase komunikovat pomocí starých dobrých SMS.