Tuto informaci přinesl deník The New York Times. Ten dle vlastních slov cituje hned tři své zdroje, které si přejí zůstat v anonymitě, má však jít o lidi blízké společnosti Meta, respektive projektům jako je Facebook nebo Instagram. Právě těchto dvou sociálních platforem se akt o digitálních službách dotýká nejvíce.
Facebook by mohl být zpoplatněn
Evropské unii se nelíbí, jakým způsobem platformy v rámci Meta pracují s uživatelskými daty. Obzvláště velkým trnem v oku je pro EU fakt, že Meta sdílí uživatelská data mezi Facebookem a Instagramem. To znamená, že Meta vám může nabízet reklamu na Facebooku podle toho, jaký obsah sledujete na Instagramu, a samozřejmě i naopak.
Myšlenka za celým předplatným, o kterém se spekuluje, je vykompenzovat holdingu Meta ušlé zisky, o které přijde vlivem nařízení DSA. To totiž, kromě již zmíněného, plánuje zcela omezit personalizovanou reklamu, tedy alespoň na sociálních sítích.
To by pro Zuckerbergovu společnost Meta znamenalo, že nebude moci obchodovat s uživatelskými daty a přijde o značnou část zisků. Předplatné by to mělo nahradit. Právě kvůli snahám EU by se však jednalo o čistě evropskou záležitost, jinde by potřeba – v tuto chvíli – nebylo.
TikTok je v podobné situaci
Zatím je však složité vnímat to v konkrétnostech, neboť jde pouze o spekulaci. Není tak jasné ani to, kolik by případné předplatné mělo stát, či kdy by mělo být zavedeno. Tiskový mluvčí Meta na dotaz The New York Times zatím nereagoval.
Vše bude záležet na tom, jak se Meta (a i další provozovatelé podobných sociálních sítí, jako třeba čínský ByteDance, který má pod palcem TikTok) dohodne s představiteli Evropské unie na případných kompromisech. Předplatné zřejmě bude spíše krajní řešení, není však vyloučeno, že po tomto řešení sáhnou i další firmy.
Zdroj: The New York Times