Růst koncernu Alphabet se zpomaluje. Reklamní trh Googlu vykazuje na konci loňského roku horší výsledky, než se očekávalo. Investoři reagují zklamáním a nechávají cenu akcií při páteční uzávěrce amerického trhu významně poklesnout. V první čtvrtletní zprávě pod vedením nového generálního ředitele, Sundara Pichaia, společnost Alphabet také poprvé představila konkrétní údaje o vývoji podnikání online video platformy YouTube a rozmachu cloudové divize.
"Jsem velmi spokojen s pokračujícím vývojem v oblasti vyhledávače a budováním druhého z našich nových opěrných pilířů růstu", řekl Pichai v souvislosti s YouTube, cloudovými a IT službami, a internetovým úložištěm. YouTube už loni přinesl skupině Alphabet příjmy z reklamy v hodnotě přes 15 miliard USD. Cloudové podnikání přispělo v roce 2019 k celkovému výnosu skupiny částkou 8,9 miliard USD.
Zveřejněním čísel Alphabet skutečně překvapil. Investoři už dlouho chtěli více nahlédnout do kondice YouTube a podnikání v oblasti cloudových řešení. Pichai, který po dosažených úspěších ve dceřiné společnosti Google převzal v prosinci vedení zastřešující společnosti Alphabet od spoluzakladatele Larryho Page, ve své první rozvaze ustanovil nové standardy z hlediska transparentnosti. Tento krok potěšil zejména analytiky.
Růst prodeje oslabuje, kvartální zisk roste
Navzdory zvýšeným příjmům z reklamy na YouTube byla reakce trhu na zprávu spíše negativní.
Reakce trhu na výroční zprávu byla přesto negativní, což způsobil především neuspokojivý růst tržeb. V důsledku podnikání v oblasti reklamy se tržby ve čtvrtém čtvrtletí meziročně zvýšily o dobrých 17 procent na 46,1 miliardy USD. Je to však nejslabší růst za pět let; Wall Street očekávala mnohem více. Investoři reagovali zklamáním a dočasně nechali spadnout cenu akcií o pět procent.
Mezikvartální výsledky společnosti Alphabet přitom rostly rychleji, než se očekávalo, a to z 8,9 miliard USD na 10,7 miliard USD. Reklamní příjmy YouTube meziročně vzrostly ze 3,6 na 4,7 miliard USD a divize cloudových řešení zaznamenala nárůst z 1,7 na 2,6 miliardy USD. Pro srovnání, konkurenční webová platforma Amazonu, AWS, která prodává cloudové služby společnostem a je lídrem na trhu v této oblasti, zaznamenala v posledním čtvrtletí nárůst tržeb o 40 procent na 10 miliard dolarů.
Zatímco hlavní zdroj příjmů společnosti Google, který tvoří prodej reklamy, se v posledním čtvrtletí zvýšil pouze o 16,7 procenta, skupina opět utratila spoustu peněz, například na investice do datových center a náborem nových zaměstnanců. Celkově se náklady a výdaje společnosti Alphabet za tři měsíce do konce prosince zvýšily o 18,5 procenta na 36,8 miliardy dolarů. Během celého fiskálního roku zvýšila Alphabet tržby o 18 procent na 162 miliard USD. Zisky vzrostly z 30,7 miliard USD na 34,3 miliard USD.