Přejít k hlavnímu obsahu

I placení může být zábava aneb gamifikace v bankovnictví

Promotion 30.11.2023
AD
info ikonka
Zdroj: Česká spořitelna

Myslíte si, že bankovní služby nemohou být zábavné? A co když vás banka za každou vaši aktivitu odmění?

Aby si jakákoli služba nebo aplikace získala nové uživatele, musí poskytnout něco navíc – především tolik skloňovaný „user/customer experience“ – tedy „uživatelskou/klientskou zkušenost“ nebo chcete-li „zážitek“. Proto dnes různé fitness aplikace poskytují detailní analýzy výkonů a udělují odznáčky za aktivitu, jazykové aplikace po úspěšném testu znalostí odemykají nové úrovně a obchodníci svým věrným zákazníkům posílají do aplikací exkluzivní slevové kupony. Princip odměn a odemykání úrovní dobře známe z počítačových her, proto se tento trend také označuje jako „gamifikace“. Ostatně, počítačové a mobilní hry dnes po celém světě hraje na 3 miliardy lidí.

Ale jak gamifikace souvisí s bankovnictvím? Úplně stejně jako s jakoukoli jinou internetovou službou. V ostré konkurenci nových, čistě internetových bank a fintechů se musí i tradiční banky soustředit na „zážitek“ svých klientů a nabídnout jim něco navíc – ideálně v zábavné, atraktivní podobě. 

Banky přitom mají obrovskou výhodu, protože vidí do osobního života svých klientů daleko víc než většina jiných poskytovatelů služeb. „Díky analýze dat a technologii AI můžeme poznat potřeby i přání našich klientů a těm pak přizpůsobit nabízené služby a odměny – třeba i s prvky gamifikace, abychom zvýšili jejich zájem o jejich finanční gramotnost a celkové finanční zdraví,“ říká Patrik Jeřábek, Tribe Lead – Core system v České spořitelně.

AD Patrik Jeřábek - Česká spořitelna
info ikonka
Zdroj: Česká spořitelna
„Naši klienti díky Moneybacku ročně ušetří v průměru více než 4 000 korun." Patrik Jeřábek, Tribe Lead – Core system v České spořitelně

A jak lze gamifikaci do správy osobních financí zapojit? Mezi nejčastější gamifikační prvky patří různé formy odměn za platby pomocí kreditní či debetní karty nebo třeba platby mobilem a chytrými hodinkami. Klienti za každou platbu získávají například určité procento z utracené částky zpět na svůj účet (tzv. cashback) nebo sbírají body, proměnitelné za slevové kupony či další odměny. 

Další formy cashbacku mohou převádět odměny třeba na spořicí a investiční účty. Klienti se pak naučí využívat i další bankovní služby a gamifikace je může motivovat k úsporám a dlouhodobým investicím. „Klienti České spořitelny si mohou v mobilní aplikaci George jednoduše aktivovat službu Moneyback, se kterou získají z každé útraty u obchodníků část peněz zpět na svůj účet. Rovněž máme slevový program s neustále obnovovanou a rozšiřovanou škálou zvýhodněných nabídek,“ popisuje Patrik Jeřábek a vypočítává i dosažené úspory: „Naši klienti díky Moneybacku ročně ušetří v průměru více než 4 000 korun za nákup potravin a potřeb do domácnosti, oblečení, cestování nebo elektroniku. Celkem jsme našim klientům ušetřili už přes 650 milionů korun.“

Gamifikace bankovních služeb je velkým trendem i ve světě. Například americké banky využívají popularitu hry Monopoly, kterou dobře zná většina jejich klientů, a přenáší prvky z této hry do svých služeb. Další bankovní aplikace pak třeba pomáhají klientům plnit jejich přání (dovolená, nové auto atd.), když je odměňují za pravidelné spoření a upozorňují na výdaje, které by bylo možné snížit pro rychlejší dosažení cíle. Osobní finance tedy opravdu mohou být zábavné.

Měření

Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme