Uživatelé na sociálních sítích jsou zvyklí, že u slavných osobností, politiků a dalších vlivných lidí mohou vnímat speciální odznáček s fajfkou. Ten nám dává tušit, že osoba je prověřená a nejde kupříkladu o fejk.
Sociální sítě dosud umožňovaly tuto plaketu „nosit“ pouze uživatelům, kteří překonali určitý počet sledujících a stali se tak „ověřenými“. Jenomže nástup Elona Muska do Twitteru ukázal, že i tento prvek lze relativně dobře zpeněžit. Musk spustil předplatné Twitter Blue, které požaduje peníze po lidech, kteří chtějí fajfku „ověřeno“ využívat.
Meta Verified za 12 dolarů
Něco podobného nyní chystá společnost Meta Marka Zuckerberga. Předplatné se má jmenovat Meta Verified a umožní používat odznáček „ověřeno“ napříč sociálními sítěmi v ekosystému Meta – tedy Instagram, Facebook a další.
Aby se někdo mohl ucházet o předplatné Meta Verified, musí dokázat, že jeho profil již má nějaký život a nejde o z fleku založený nový účet. Dále musí být starší 18 let a předložit pro kontrolu oficiální průkaz totožnosti se jménem a fotografií (například občanku nebo cestovní pas). V neposlední řadě je tu předplatné: to vyjde na 11,99 dolaru měsíčně, tedy zhruba 265 korun.
Co se tím mění pro běžné uživatele? Vlastně nic, sociální sítě firmy Meta stále zůstávají zdarma a jsou primárně financované z reklamy a vašich osobních dat. Do budoucna to ale jisté zemětřesení znamenat může – s tím, že si nyní může kdekdo zaplatit důvěryhodnost na Facebooku nebo Instagramu může růst riziko podvodů a šíření dezinformací.
Zdroj: Meta, Phone Arena