Kdo by se taky upravoval s padesáti snímky ze včerejší pařby, které byly beztak pořízeny mobilem, a tak nějak, jak to přišlo, dokud člověk věděl, čí je. Hlavně, že je kámoši uvidí a budou moci komentovat…
Ale řekněme, že jste s docela dobrým fotoaparátem vyrazili na dovolenou, tam jste obdivovali krásy přírody i místního stavitelství, hledali jste správné místo, ze kterého to vzít, čekali na správné světlo… a teď to chcete dát na Facebook. Jistě, na Internetu je řada služeb, které umožní podělit se o stín té nádhery v rozlišení mnohem větším než v ubohém facebookovém, jenže Facebook je Facebook — je na něm i váš strýc, a spolužáci ze základky, a pes vašeho kamaráda. Všichni mohou (až na toho čokla) naklikat, co se jim líbí, a komentovat, a nemusíte je proto tlačit na Picasu nebo na Flickr…
Chcete‑li své snímky podat tak, že z nich i pro Facebook zachráníte co nejvíce, nezbývá než sednout ke svému oblíbenému fotoeditoru a pustit se do práce…
Základem úspěchu je znalost omezení cílového média
Když uložíte na Facebook velkou fotku tak, jak je, Facebook ji zmenší. Jak si můžete být jisti, že na ní ještě bude něco vidět, a že vynikne to podle vás nejdůležitější? — Nemůžete si být jisti. Takže prvním krokem musí být vhodný výřez. Pro jak velký rozměr řežete? Facebook začátkem roku zvětšil největší možný rozměr snímků z předchozích 604 pixelů na 720 pixelů — ať již na výšku, nebo na šířku; největším možným obrázkem je čtverec 720 × 720. Nyní tedy víte, že výsledný obrázek nemůže žádným rozměrem překročit 720 pixelů, a přesto by na něm mělo být něco vidět.
Jakmile máte výřez, doporučuji, abyste jej na cílový rozměr 720 pixelů sami zmenšili (je‑li toho ještě potřeba). Tím si podržíte ve své moci výsledek zmenšení.
Pak může přijít na řadu práce s barvou a s křivkami — se světlem a stínem. Teprve nyní proto, že malý obrázek vyznívá jinak a může potřebovat úpravu jinou, než co byste provedli se snímkem velkým. Budete chtít trochu smrsknout dynamický rozsah — fotku na oko zvýraznit tím, že si pohrajete s křivkami jasu a s kontrastem — u vědomí toho, že Facebook má bílé pozadí a většina jeho uživatelů si nejspíš nezvyšuje jas displeje jen proto, že si právě prohlíží fotoalbum.
Nakonec obrázek sami a s citem trochu doostříte. Malé tajemství: nejlepší výsledky pro web přináší volba nepatrného poloměru 0,2 nebo 0,3 pixelů; můžete si k tomu přidat nepatrný práh, od kterého se doostřuje — třeba dvě úrovně.
Nyní zbývá obrázek uložit. K tomu potřebujete vědět, co Facebook s obrázkem provede, až mu ho takhle vypiplaný podstrčíte. Tak tedy — Facebook ho vždy překomprimuje. Vždy. I kdybyste si sami pohráli s kompresí JPEG a snažili se vejít se do nějakého předpokládaného omezení velikosti, Facebook na velikost nehledí a obrázek vždy překomprimuje. A víte, jak dopadá překomprimování JPEG…
(Při zachování velikosti souboru se obrázek JPEG každým překomprimováním zhoršuje výraznějšími a výraznějšími artefakty; to jsou ty všelijaké cizorodé šmouhy a rozmazání a kostičky.)
Pomoc je snadná — upravené snímky ukládejte jako 24bitový PNG a na Facebook je odešlete tak. Facebook je na JPEG převede sám.
Viditelně lepší výsledky, kterých popsaným postupem dosáhnete, mají ovšem svou cenu: na zpracování jednoho fotoalba tak padne i několik večerů…