Přejít k hlavnímu obsahu

Jak rychle uhasit hořící elektroauto: Renault má řešení

Josef Mika 12.03.2025
Hořící elektroauto
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Baterie elektromobilů se vznítí jen zřídka, ale když se to stane, je pak obtížné takový požár uhasit. Chytré řešení slibuje nový systém od Renaultu nazvaný Fireman Access. Tento nápad při hašení požáru šetří čas a množství vody.

Statisticky vzato, elektromobily začnou hořet méně často než auta se spalovacími motory. Když k tomu však dojde (ať už technickou chybou nebo následkem dopravní nehody), většinou hoří právě baterie. Stane se z toho rychle velký problém, který si vyžádá náročný a dlouhý zásah hasičů. Ti jsou schopni požár uhasit jen velkým množstvím vody.

Na rozdíl od požáru běžného automobilu nestačí zamezit přístupu kyslíku pomocí hasicí pěny. Při požáru lithium-iontové baterie se energie uvnitř baterie uvolňuje a přeskakuje z jednoho článku na druhý. Jediným způsobem, jak tento proces zastavit, je ochladit baterii velkým množstvím vody. Některé hasičské sbory již pracují s obrovskými hasicími nádržemi, do kterých se celý elektromobil ponoří (a tím také většinou definitivně znehodnotí). Hašení požárů elektromobilů vyžaduje velké úsilí. Nové řešení slibuje francouzská automobilka Renault.

Mohlo by vás zajímat

Fireman Access: jak funguje systém Renaultu

Výrobci automobilů se požárů bojí a proto reagují rychle, když je potřeba minimalizovali riziko vzplanutí baterií. Po jakémkoli náznaku problému nebo zvýšeného rizika následují svolávací akce vozidel, a to i přes obrovské náklady s tím spojené. Francouzská automobilka Renault se nyní snaží vypořádat s vysokými náklady spojenými s nebezpečím požárů baterií elegantním způsobem. S technologií nazvanou Fireman Access (požární přístup) vyvinula ochranu, pomocí níž lze dostat požár rychle pod kontrolu i bez použití obrovského množství vody.

technologie Fireman Access
info ikonka
Zdroj: Renault
Fireman Access, neboli požární přístup, je umístěn nenápadně na vrchu bateriového modulu.

Jejich inovace je jednoduchá a důmyslná. Každá baterie je vybavena vnitřním otvorem, ve kterém je zasazena nalepovací zátka ve tvaru disku. Pokud se baterie vznítí a je třeba ji uhasit, tlak z vodní hadice disk uvolní. Voda pak skrz otvor rychle zaplaví najednou celý akumulátor. Všechny články se tak ochladí současně. Tím se zabrání tepelnému úniku a požáru, jehož uhašení může trvat i několik hodin. Renault tvrdí, že systém Fireman Access dokáže uhasit požár během několika minut a díky tomu se desetinásobně sníží spotřeba vody. Automobilka chce tuto technologii bezplatně zpřístupnit i ostatním výrobcům. 

Zdroj: Renault

Článek obsahuje prvky vygenerované AI


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme