Statisticky vzato, elektromobily začnou hořet méně často než auta se spalovacími motory. Když k tomu však dojde (ať už technickou chybou nebo následkem dopravní nehody), většinou hoří právě baterie. Stane se z toho rychle velký problém, který si vyžádá náročný a dlouhý zásah hasičů. Ti jsou schopni požár uhasit jen velkým množstvím vody.
Na rozdíl od požáru běžného automobilu nestačí zamezit přístupu kyslíku pomocí hasicí pěny. Při požáru lithium-iontové baterie se energie uvnitř baterie uvolňuje a přeskakuje z jednoho článku na druhý. Jediným způsobem, jak tento proces zastavit, je ochladit baterii velkým množstvím vody. Některé hasičské sbory již pracují s obrovskými hasicími nádržemi, do kterých se celý elektromobil ponoří (a tím také většinou definitivně znehodnotí). Hašení požárů elektromobilů vyžaduje velké úsilí. Nové řešení slibuje francouzská automobilka Renault.
Fireman Access: jak funguje systém Renaultu
Výrobci automobilů se požárů bojí a proto reagují rychle, když je potřeba minimalizovali riziko vzplanutí baterií. Po jakémkoli náznaku problému nebo zvýšeného rizika následují svolávací akce vozidel, a to i přes obrovské náklady s tím spojené. Francouzská automobilka Renault se nyní snaží vypořádat s vysokými náklady spojenými s nebezpečím požárů baterií elegantním způsobem. S technologií nazvanou Fireman Access (požární přístup) vyvinula ochranu, pomocí níž lze dostat požár rychle pod kontrolu i bez použití obrovského množství vody.

Jejich inovace je jednoduchá a důmyslná. Každá baterie je vybavena vnitřním otvorem, ve kterém je zasazena nalepovací zátka ve tvaru disku. Pokud se baterie vznítí a je třeba ji uhasit, tlak z vodní hadice disk uvolní. Voda pak skrz otvor rychle zaplaví najednou celý akumulátor. Všechny články se tak ochladí současně. Tím se zabrání tepelnému úniku a požáru, jehož uhašení může trvat i několik hodin. Renault tvrdí, že systém Fireman Access dokáže uhasit požár během několika minut a díky tomu se desetinásobně sníží spotřeba vody. Automobilka chce tuto technologii bezplatně zpřístupnit i ostatním výrobcům.
Zdroj: Renault
Článek obsahuje prvky vygenerované AI