Přejít k hlavnímu obsahu

Jde o velké peníze: osvětová kampaň radí, jak se nestát obětí podvodných telefonátů

Pavel Trousil 06.03.2024
info ikonka
Zdroj: Vygenerováno v Midjourney

Podle Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost každý den přijdou občané ČR kvůli podvodným telefonátům až o 500 000 korun. Útočníci se vydávají za zaměstnance bankovních či bezpečnostních institucí a podvodným jednáním se snaží vylákat z obětí osobní údaje a peníze. Jak je včas odhalit vysvětluje nová osvětová kampaň a web velkeodhaleni.cz.

Kapitoly článku

NÚKIB, Policie České republiky a Česká bankovní asociace zahájily novou osvětovou kampaň týkající se podvodných telefonátů, jejichž počet a kvalita v posledních letech výrazně narůstá a jde o velký problém, který postihuje řadu lidí. Obětí těchto podvodů se tak může stát doslova kdokoliv, kdo vlastní telefon.

Kampaň
info ikonka
Zdroj: NÚKIB, Policie ČR
Do kampaně se zapojila řada známých hereckých osobnosti.

Počet podvodů roste

Z dat Policie ČR vyplývá, že v roce 2023 útočníci vylákali z bankovních účtů českých občanů pomocí podvodných telefonátů téměř 200 milionů Kč. Nejvyšší zaznamenaná částka od jedné oběti z Prahy činila téměř 5,5 milionů Kč. Občané ČR tak průměrně v uplynulém roce přišli o více než půl milionů korun denně.

Pro názorné ukázky různých praktik těchto zločinců byly natočeny videoklipy, ve kterých hrají známé herecké osobnosti. Kampaň, jež nese název Velké odhalení, má za cíl pomoci občanům ČR rozpoznat tyto podvodníky a uchránit své finance. Videoklipy je možné zhlédnout na nové osvětové webové stránce velkeodhaleni.cz.
 

Minimalizovat rizika a škody plynoucí z vishingu, tedy podvodných telefonátů, můžeme všichni. Velké odhalení je další společný projekt zástupců státního a soukromého sektoru, který pomůže ochránit občany České republiky a jejich finance,“ říká ředitel NÚKIB Lukáš Kintr.

Za rok 2023 jsme evidovali téměř 70 tisíc napadených klientů, u kterých byla průměrná škoda přes 19 tisíc korun. Meziročně se tak počet útoků ztrojnásobil,“ říká Pavel Kolář, gestor Komise pro bankovní a finanční bezpečnost České bankovní asociace.
 

Jak se bránit

Pachatelé dnes běžně dokážou podvrhnout jakákoli telefonní čísla (jde o tzv. spoofing), tedy i ta oficiální. Obětem se tak může zdát, že příchozí hovor je skutečně např. od NÚKIB nebo finanční instituce. Nemusí tomu tak ale být. Potenciální oběť může v daných telefonátech rozpoznat varovné signály a identifikovat podvod. Nejjednodušší a nejúčinnější metodou, jak se těmto praktikám ubránit, je telefonát ukončit a zavěsit.

Zdroj: NÚKIB, Velké odhalení, YouTube
 

Mohlo by vás zajímat


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme