Přejít k hlavnímu obsahu

Jedna z největších otravností internetu snad už brzy zmizí: Brusel chce zrušit bannery s cookies

Jiří Palyza 07.01.2024
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Při procházení webových stránek se s tím setkáváte dnes a denně: neustálé odklikávání bannerů se souhlasem nebo nastavením cookies. Evropská komise chce proti této iritující věci zakročit. Je to zejména proto, že uživatelé ani často nevědí, co vlastně souhlasem s cookies autorizují. Nová iniciativa si klade za cíl vše změnit.

Všichni to známe: otevřete novou webovou stránku a okamžitě na vás vyskočí okno souhlasu s cookies. Z dlouhodobého pohledu je to velmi otravné. Mnoho uživatelů nad tím nechce zbytečně ztrácet čas, a tak v rychlosti banner se souhlasem odklikne, aniž by se informovali, o co přesně jde.

A přesně tomu chce Evropská komise svou novou iniciativou zabránit. Do budoucna si nepřeje, aby uživatelé automaticky přijímali cookies bez toho, aniž by si byli vědomi, co vlastně znamenají a k čemu se používají. Odmítnutí či přijetí cookies je často spojeno s podrobnými informačními texty, které zpravidla nikdo nečte.

Celou věc si vzal za svou belgický politik Didier Reynderes, který už proti otravným vyskakovacím oknům s cookies bojuje delší dobu. Domnívá se, že neplní svůj skutečný úkol, tedy dostatečně informovat uživatele.

Jeho úsilí se zdá se vyplatilo. Společnosti budou moci dobrovolně na nová pravidla ohledně cookies přejít už na jaře 2024. Politik to prozradil v rámci rozhovoru, zveřejněného před pár dny.

Boj proti cookies: jak chce Evropská komise o této problematice zvýšit povědomí

Banner s cookies u obsahu na stránce Seznam.cz
info ikonka
Zdroj: Seznam.cz
Evropská komise si vzala za cíl zjednodušit obsluhu cookies: má za to, že vysvětlující texty jsou nepřehledné, lidé jim nerozumí a často svůj souhlas vyjádří bez toho, aniž by si uvědomili dopad jejich sledování a využívání zjištěných dat k reklamním účelům.

Zpracování osobních údajů je poměrně závažnou aktivitou. Proto by měly být soubory cookie, které jsou za to zodpovědné a provádí to především z reklamních a analytických důvodů, používané pouze s výslovným souhlasem uživatelů.

Kromě základních souborů cookie, které jsou naprosto nezbytné pro fungování webových stránek, používá většina webů také sledovací technologie, tj. malé textové soubory, které ukládají chování uživatelů na internetu a předávají osobní soubory velkému počtu společností. Ty je pak mohou například použít pro umístění konkrétní reklamy.

Reynders dále vysvětluje, že Evropská komise chce bojovat proti "únavě uživatelů internetu ze souborů cookie", a také spotřebitelům pomoci lépe se orientovat ve světě internetové reklamy. Jako jeden z příkladů politik uvádí možnost, že po přijetí souhlasu s používáním cookies by uživateli mělo být zobrazeno okno s novými informacemi a opětovným vyjádřením souhlasu nejprve až za rok po posledním dotazu.

Mohlo by vás zajímat

Prvními adepty pro oslovení k přijetí dobrovolného závazku ke změně používání cookies jsou velcí provozovatelé internetových služeb, ke kterým patří Meta, TikTok, Microsoft, Apple a Amazon. Pokud závazek přijmou, je velká šance, že se k přechodu na nová pravidla pro soubory cookies rozhodnou i další platformy a společnosti.

Dobrovolný závazek také stanovuje, že uživatelé internetových stránek by měli být předem na viditelném místě informováni o obchodním modelu společnosti. Zejména o využívání osobních údajů pro reklamní účely a o financování příslušných internetových stránek. Spotřebitelé by také měli mít možnost volby mezi reklamními modely založenými na sledování a modely, které jsou "šetrnější k soukromí".

Zdroj: Welt, European Data Protection Board

Mohlo by vás zajímat


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme