Ještě si budeme muset pár let počkat, než bude jasné, zda jsou létající robotičtí kurýři, o jejichž zavedení uvažuje Amazon a DHL, reálně proveditelným projektem, nebo jen prázdným, i když mediálně účinným marketingovým výmyslem těchto firem. Samostatně fungující roboty již ale nějakou dobu fungují, i když se většinou jedná o pilotní projekty. Dříve než roboty s umělou inteligencí ovládnou tento svět, budou muset překonat některá právní a technická úskalí a přesvědčit nás o své užitečnosti.
Kurýrní drony se sotva hodí pro hromadné využití, ale mohou být zajímavým řešením pro speciální dodávky, například v případě mimořádné zdravotní nouze. Právě na podobné situace se zaměřuje pilotní projekt Defi-Copter, který využívá létající, dálkově ovládaný robot, jenž dokáže v nouzové situaci přilétnout na zavolání prostřednictvím aplikace až do vzdálenosti deseti kilometrů a shodit na určené místo na padáku defibrilátor. Obdobné drony, určené pro různé typy použití, již několik let vyrábí firmy Height-Tech, Aibotix a Microdrones. Malá vznášedla dokážou pořizovat letecké záběry, kontrolovat větrné elektrárny, mosty nebo sloupy vysokého napětí a z výšky sledovat velká shromáždění lidí. Jejich cena se pohybuje od zhruba osmi tisíc korun (domácí zábavná kvadrokoptéra Parrot AR.Drone) až po více než milion korun za bezpilotní vrtulník Microdrones md4–1000, který ke svému testu použilo DHL, ale který minulý rok v létě například samostatně přeletěl Alpy skrze Svatogotthardský průsmyk. Vylétl ze Švýcarska a po půlhodině letu přistál v Itálii. 12km cestu vykonal podle GPS po 18bodové předprogramované trase, přičemž se vyhýbal drátům telefonního a elektrického vedení i lanovkám, překonal výškový rozdíl1 200 metrůa cestu zaznamenal na HD kameru.
Celý článek si můžete přečíst v papírovém Chipu 4/2014 nebo v jeho elektronické verzi pro tablety, které vychází 21. března 2014.