Přejít k hlavnímu obsahu

Masivní únik dat z elektromobilů koncernu VW: 800 000 řidičů sledováno vlastním autem

Pavel Trousil 30.12.2024
info ikonka
Zdroj: Vygenerováno v Midjourney

Softwarová divize automobilky Volkswagen, společnost Cariad, připustila podle časopisu Spiegel masivní únik citlivých dat z přibližně 800 000 elektromobilů. V nezabezpečeném cloudovém úložišti Amazon byly měsíce volně přístupné terabajty dat, včetně přesných poloh vozidel a osobních údajů jejich majitelů.

Kapitoly článku

Závažnost úniku dat odhalil německý Chaos Computer Club (CCC), největší evropská organizace etických hackerů. Ti zjistili, že mezi postiženými vozy jsou modely značek VW, Seat, Audi a Škoda z několika evropských zemí. U 460 000 vozů byly k dispozici velmi přesné údaje o poloze, v některých případech s přesností na 10 centimetrů.

Problém není jen v tom, že tato data byla vůbec shromažďována a ukládána po tak dlouhou dobu. Že byla navíc špatně chráněna, tomu nasazuje korunu,“ uvedl Linus Neumann, mluvčí CCC.
 

Mohlo by vás zajímat

Přesné sledování pohybu – u Škody jen na kilometry

Mezi postiženými vozidly bylo například 35 policejních elektromobilů z Hamburku či vozidla používaná zpravodajskými službami. Data odhalila i pravidelné zastávky u sídla německé zpravodajské služby BND nebo na americké letecké základně Ramstein.

Na příkladu dvou německých politiků - poslankyně Nadji Weippert a poslance Markuse Grübela - výzkumníci demonstrovali, jak snadno lze z dat sestavit podrobný profil jejich pohybu. „Jsem v šoku," reagovala Weippert poté, co jí byly předloženy detaily o jejích pohybech včetně návštěv lékaře či oblíbené pekárny.
 

Mohlo by vás zajímat

Přibližně u poloviny postižených, včetně majitelů modelů VW ID.3 a ID.4, jsou údaje obzvláště podrobné. Ukazují, kdy bylo příslušné vozidlo zapnuto a kdy a kde přesně bylo vypnuto. Většina údajů pochází z roku 2024, ale některé z nich sahají ještě dále do minulosti.

Cloudové úložiště obsahovalo data jednotlivých vozidel, která byla okamžitě rozpoznatelná podle označení stavu nabití baterie, stavu kontroly a kategorií „motor zapnutý“ a „motor vypnutý“. Poslední kategorie obsahovala vedle času také zeměpisnou délku a šířku, a tím i přesnou polohu auta při vypnutí elektromotoru. V případě modelů VW a Seat byla tato geodata přesná na deset centimetrů, u vozů Audi a Škoda na deset kilometrů, a byla tedy méně problematická.

Podle Cariadu byl únik způsoben nesprávnou konfigurací dvou IT aplikací. Společnost tvrdí, že po upozornění od CCC problém během hodin napravila. Také zdůrazňuje, že nemá důkazy o tom, že by ke kompromitovaným datům měl přístup někdo jiný než etičtí hackeři.

Mohlo by vás zajímat

Otázka bezpečnosti moderních vozů

Incident nicméně vyvolává vážné otázky o bezpečnosti dat v moderních připojených vozidlech. Podle studie nadace Mozilla z roku 2023 jsou „moderní auta noční můrou pro soukromí“ - všechny zkoumané značky sbírají více dat, než je nezbytné, a 76 % připouští možnost jejich dalšího prodeje.

Pro Volkswagen je únik mimořádně nepříjemný v době, kdy se snaží dohnat konkurenci v oblasti softwarového vývoje. Případ také ukazuje, že ani evropské firmy, které rády zdůrazňují vyšší standardy ochrany soukromí oproti americké konkurenci, nejsou imunní vůči závažným bezpečnostním selháním.

Zdroj: CCC, Bleeding Computer, Spiegel
 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme