Nejčastější podvody na značky
Check Point Research přináší aktuální Brand Phishing Report za třetí čtvrtletí 2024, který odhaluje trendy v oblasti phishingových útoků zaměřených na známé značky. Data odhalují, že nejčastěji napodobovanou značkou byl Microsoft, jenž tvořil 61 % všech případů.
Na dalších místech se umístily Apple a Google, zatímco do první desítky pronikly i značky jako Alibaba a WhatsApp, zatímco LinkedIn, dříve častý cíl, z první desítky vypadl. Kompletní soupis zde:
- Microsoft (61 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky)
- Apple (12 %)
- Google (7 %)
- Facebook (3 %)
- WhatsApp (1,2 %)
- Amazon (1,2 %)
- Alibaba (1,1 %)
- Adobe (0,8 %)
- Twitter (0,8 %)
- Adidas (0,6 %)
Zároveň ale stále častěji dochází k napodobování orgánů státní správy, jak jsme o tom informovali nedávno.
V Česku hlavně banky a dopravní společnosti
Experti varují i před phishingovými kampaněmi, které si berou jako rukojmí známé zpravodajské weby, ať už z Česka, nebo i ze světa. Stačí vlastně okopírovat layout některého z webů – známe případy Novinky či iDnes – a pak do tohoto designu zasadit vlastní podvodný článek, který láká například na investice.
Z Česka známe i případy, kdy podvodníci záměrně zneužívají například tuzemské bankovní společnosti, anebo logistické firmy, jako PPL, DPD, DHL nebo Balíkovnu a Zásilkovnu. Mějte se na pozoru a vždy dbejte na detaily, ať už jde o design webové stránky, nebo třeba URL adresu, která často prozradí možný podvod.
Zdroj: Check Point Research, Eset