Přejít k hlavnímu obsahu

Microsoft nebo WhatsApp? U těchto značek si dejte velký pozor, hrozí podvod

Jakub Fišer 01.11.2024

Velký podíl na internetových podvodech mají tzv. phishingové kampaně. Kyberútočníci se snaží různými prostředky napodobovat velké světové společnosti, čímž dodávají svému podvodu na věrohodnosti. Jaké firmy a značky podvodníci zneužívají pro své nekalé praktiky nejčastěji?

Kapitoly článku

Nejčastější podvody na značky

Check Point Research přináší aktuální Brand Phishing Report za třetí čtvrtletí 2024, který odhaluje trendy v oblasti phishingových útoků zaměřených na známé značky. Data odhalují, že nejčastěji napodobovanou značkou byl Microsoft, jenž tvořil 61 % všech případů.

Na dalších místech se umístily Apple a Google, zatímco do první desítky pronikly i značky jako Alibaba a WhatsApp, zatímco LinkedIn, dříve častý cíl, z první desítky vypadl. Kompletní soupis zde:

  1. Microsoft (61 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky)
  2. Apple (12 %)
  3. Google (7 %)
  4. Facebook (3 %)
  5. WhatsApp (1,2 %)
  6. Amazon (1,2 %)
  7. Alibaba (1,1 %)
  8. Adobe (0,8 %)
  9. Twitter (0,8 %)
  10. Adidas (0,6 %)

Zároveň ale stále častěji dochází k napodobování orgánů státní správy, jak jsme o tom informovali nedávno.

Podvod zneužívající WhatsApp
info ikonka
Zdroj: se svolením Check Point
Podvod zneužívající WhatsApp
Podvod zneužívající iDnes
info ikonka
Zdroj: se svolením Check Point
Podvod zneužívající iDnes

V Česku hlavně banky a dopravní společnosti

Experti varují i před phishingovými kampaněmi, které si berou jako rukojmí známé zpravodajské weby, ať už z Česka, nebo i ze světa. Stačí vlastně okopírovat layout některého z webů – známe případy Novinky či iDnes – a pak do tohoto designu zasadit vlastní podvodný článek, který láká například na investice.

Z Česka známe i případy, kdy podvodníci záměrně zneužívají například tuzemské bankovní společnosti, anebo logistické firmy, jako PPL, DPD, DHL nebo Balíkovnu a Zásilkovnu. Mějte se na pozoru a vždy dbejte na detaily, ať už jde o design webové stránky, nebo třeba URL adresu, která často prozradí možný podvod.

Zdroj: Check Point Research, Eset

Mohlo by vás zajímat


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme