Kromě toho koncern věnuje více pozornosti trhu tabletů a notebooků. Na chystané novinky se podíváme blíže.
Microsoft je zpět na trhu smartphonů
Bylo to překvapení na podzimním eventu Microsoftu v New Yorku. Koncern, který se před několika lety vzdal svých vlastních telefonů s Windows, se chce na trh smartphonů vrátit.
Zařízení s názvem Surface Duo by se mělo od ostatních zařízení silně odlišovat: je vybaveno dvěma displeji s velikostí úhlopříčky 5,6" a může se rozložit podobně jako kniha na velký formát. Nejedná se ale o velký ohebný skládací displej, jako používá Samsung nabo Huawei. Tyto obrazovky mohou způsobit velké problémy – Samsung musel odložit uvedení modelu Galaxy Fold o několik měsíců. Microsoft zvolil více konvenční přístup a spoléhá na klasické LCD displeje s extrémně tenkými okraji a robustními kovovými panty. Účelem je vytvořit dojem jedné velké pracovní plochy.
Více podrobností o zařízení zatím není známo, protože na trhu by se mělo objevit nejdříve o Vánocích 2020. Prosakují už ale klíčové informace. Jako operační systém má být nasazen Google Android v blíže nespecifikované "upravené verzi". Šéf Hardwaru v Microsoftu, Panos Panay, přesto slibuje, že na zařízení poběží "všechny aplikace pro Android".
Surface Duo je vybaven dvěma 5,6" obrazovkami
Na rozevíracím smartphonu SurfaceDuo lze aplikaci rozšířit na obě poloviny displeje. Na obrazovkách lze také současně spouštět dvě různé aplikace.
Smartphone je poháněn, podobně jako téměř všechny ostatní chytré telefony, čipem s technologií ARM. Plány prozatím počítají s osazením integrovaného mobilního modemu LTE. Co se týče technologií 5G, Microsoft se k jejímu nasazení v New Yorku nechtěl vyjádřit. Samotný výrobce ani o připravovaném produktu nehovoří jako o smartphonu, ale označuje jej stroze "Surface". S velikostí obrazovky 5,6" zařízení vypadá jako menší bráška iPhonu 11 (6,1" displej), ale lze jej rozložit a tedy displej dvojnásobně zvětšit.
Vývoj doprovází jistá ironie. V počátcích éry chytrých telefonů se tehdejší lídr v oblasti mobilů, Nokia, rozhodl jít proti operačnímu systému Android od Googlu a sáhl raději po Micosoft Windows Phone. Nešlo to moc dobře, platforma Microsoftu byla závislá na ekosystémech Android a Apple iPhone. Poté Microsoft Nokii koupil s cílem i přes to Windows Phone na trhu prosadit.
Tato akvizice se změnila ve finanční katastrofu v řádu miliard, tisíce pracovníků přišly o práci, investice do společnosti Nokia byly zcela odepsány spolu s vyklizením trhu se smartphony. Microsoft se nyní vrací, a to s platformou Android. Za předchozího vedení pod Stevem Ballmerem bylo nemyslitelné, že by Microsoft spoléhal na software svého konkurenta, Google.
Časy se také změnily. Mezitím Microsoft přišel s nabídkami produktů, které jsou k dispozici pro Android. Nové zařízení by proto mohlo být prodáváno s cílením na maloobchodní trh anebo jako "entry level" pro trh korporátní.
Surface Neo běží na Windows 10X
Surface Neo má dvě dotykové obrazovky, každou s úhlopříčkou 9".
Duo také získá většího sourozence Neo se dvěma výklopnými 9" displeji a novými Windows 10X, navrženými tak, aby optimalizovaly práci se dvěma obrazovkami. Kompatibilitu s Windows 10X ohlásili i další výrobci, např. Asus, Dell, HP nebo Lenovo.
Generální ředitel Microsoftu, Satya Nadella, který na eventu v New Yorku také vystoupil, musel nabídnout víc, než jen pohled do skleněné koule. Pro náročné zástupce z business sféry byl představen model Surface Pro X, top model z mobilní řady Microsoftu. Je osazen speciálně vyvinutým procesorem Microsoft SQ1, který by měl být zvlášť energeticky úsporný a provedený v tenkém 7,3mm těle. Technologie LTE Advanced slouží k připojení do mobilních sítí. Zařízení je vybaveno 13" displejem, dvěma USB-C zdířkami a funkcí rychlého nabíjení. Co je chytré, jako příslušenství je k dispozici nová klávesnice a ploché pero, které je uložené uvnitř klávesnice a může se tam i nabíjet. Nová klávesnice ale není kompatibilní s předchozími modely Surface. Ceny za Surface Pro X začínají v přepočtu na 29 tisících Kč.
Tablet Surface Pro 7 a notebook Surface ve své třetí generaci se zdají být přepracovány převážně interně a v oblasti výbavy. Nabídkou svého širokého sortimentu Microsoft přesvědčivě prokazuje svůj závazek pevně ukotvit platformu Windows v mobilním a cloudovém světě a neuvolnit tak trh pro iPad, MacBook Air nebo MacBook společnosti Apple. Ve čtvrtém kvartálu minulého fiskálního roku se prodej zařízení řady Surface zvýšil o 14 %. Microsoft neposkytuje přesnější údaje, prodejní čísla jsou skryta ve skupině "More Personal Computing".