Přejít k hlavnímu obsahu
Bezpečnost

Mileniálové jsou nejvíce ohroženi internetovými podvody

redakce 19.11.2018

Na monitoru bliká zpráva, že váš počítač je vystaven bezpečnostnímu riziku či napaden virem. Nebo vám zazvoní telefon a někdo na druhé straně tvrdí, že volá z technické podpory.

Jakmile na takovou výzvu zareagujete, podvodníci získají vaše hesla, osobní údaje a kontrolu nad vaším počítačem, aniž byste si toho všimli. Poté se vás ještě snaží vydírat nabídkou pochybného bezpečnostního softwaru na vyřešení vašeho problému. Až 63 % lidí se za posledních 12 měsíců setkalo s hrozbou falešné technické podpory, uvádí nový průzkum společnosti Microsoft. Více než polovinu respondentů to stálo ztrátu času a šest procent lidí prodělalo i finanční újmu.

Průzkum ukázal, že uživatelé internetu se postupně učí rozpoznávat online hrozby a chránit se před nimi. Na druhou stranu i podvodníci se rychle učí přizpůsobovat měnícím se technologiím a novým bezpečnostním nástrojům. Používají sofistikovanější taktiky, jak prostřednictvím phishingových e-mailů, podezřelých webových stránek a vyskakujících (pop-up) oken získat přístup do počítačů a nainstalovat škodlivý software.

Microsoft dostává každý měsíc 11 tisíc stížností od lidí z celého světa, kteří se stali obětí podvodníků předstírajících technickou podporu. Společnost je dokáže analyzovat díky Jednotce digitální kriminality (Digital Crime Unit), která odhaluje hlavní pachatele podvodů. Ve spolupráci s kontrolními orgány podniká kroky na zastavení jejich činnosti a řeší právní postih.

Nejohroženější jsou mileniálové

„Když někdo zavolá a řekne, že je něco v nepořádku, lidé jsou hned znepokojení a často se řídí instrukcemi,“ popisuje obvyklý scénář Doug Shadel, ředitel Americké asociace důchodců státu Washington. Nejčastějšími obětmi falešné technické podpory však podle průzkumu nejsou starší lidé, ale mileniálové a generace Z. Častěji také muži než ženy.

Důvodem je mnohem častější rizikové chování na internetu. Mladí lidé navštěvují torrentové stránky a poskytují e-mailovou adresu, aby si mohli stáhnout filmy, videa nebo hudbu. Přestože s technologiemi vyrůstali a mají s nimi mnohem větší zkušenosti než starší generace, častokrát přecení své znalosti webů a technologií. Častěji také věří, že nevyžádaný kontakt od technologických společností je normální. Navíc takovou špatnou zkušenost mnohem hůře prožívají, trpí stresem, depresemi, narušením spánku, ztrácejí přátele a obávají se, že se nepříjemná zkušenost bude opakovat.

Podíl lidí podle věku a pohlaví, kteří se setkali s falešnou technickou podporou

 

Pop-up reklamy a okna

Nevyžádané
e-maily

Přesměrování na webovou stránku

Nevyžádané telefonáty

 

Generace Z (18-23 r.)

53 %

35 %

48 %

25 %

Mileniálové (24-37 r.)

52 %

43 %

43 %

27 %

Generace X (38-53 r.)

43 %

36 %

33 %

25 %

Baby-boomers (54+)

33 %

31 %

26 %

31 %

Muži

50 %

42 %

40 %

30 %

Ženy

39 %

32 %

32 %

24 %

Zdroj: průzkum Microsoftu

Nejčastější podvody

S falešnou technickou podporou se za poslední rok setkalo 63 procent uživatelů oproti 68 procentům z minulého průzkumu. Klesl zejména výskyt vyskakujících (pop-up) reklam a oken (ze 49 na 44 procent) a také nevyžádaných telefonátů (z 30 na 27 procent).  Lidé se dokáží hrozbám lépe vyhýbat, zejména díky používání blokace reklam a pop-up vyskakovacích oken. Z devíti na šest kleslo procento lidí, kteří podvodem utrpěli určitou finanční ztrátu.

Podíl výskytu nejčastějších typů falešné technické podpory

 

Výzkum 2018

Výzkum 2016

Všechny typy dohromady

63 %

68 %

Pop-up reklamy a okna

44 %

49 %

Nevyžádané e-maily

37 %

39 %

Přesměrování na webovou stránku

36 %

37 %

Nevyžádané telefonáty

27 %

30 %

Zdroj: průzkum Microsoftu

Jak se bránit

Softwarové a technologické společnosti, jako je Microsoft, nikdy neposílají nevyžádané e-maily, ani netelefonují se žádostí o osobní nebo finanční údaje či s nabídkou technické podpory. Rovněž nikdy neuvádějí čísla, na něž je třeba volat, pokud se vyskytne bezpečnostní hrozba. Na taková čísla proto netřeba volat. Software je nutné stahovat z oficiálních stránek a z obchodů výrobců. Prohlížeče Microsoft Edge a Internet Explorer blokují známé stránky falešné technické podpory prostřednictvím Windows Defender SmartScreen. Mohou také blokovat otevírání pop-up dialogových oken.

Pokud již podvodníci získali informace a kontrolu nad napadeným počítačem, experti radí následující postup:

•             Odinstalovat aplikace nainstalované na popud podvodníků a resetovat zařízení.

•             Spustit celkové skenování s Windows Security na odstranění malwaru. Přijmout všechny bezpečnostní aktualizace, jakmile budou k dispozici.

•             Změnit si hesla.

•             Zavolat poskytovateli platebních karet a zrušit případné platby.

•             Sledovat neobvyklé přihlašování a používat firewall Windows Defender k blokování přístupu ke službám, které byste normálně nenavštívili.

Lidé se učí rozpoznávat riziko

Podvody s předstíráním technické podpory jsou stále obrovským problémem, který lidi stojí mnoho času a peněz. Přesto průzkum ukázal, že lidé si postupně vytváří zdravou nedůvěru vůči nevyžádaným kontaktům technické podpory a dokáží lépe vyhodnotit potenciální riziko.

Stále však více než polovina lidí (52 procent), kteří se setkali s falešnou technickou podporou, ztratilo mnoho času kontrolou a opravou počítače. Téměř třetina uvádí, že jim to trvalo několik hodin, necelá pětina ztratila téměř týden a dvě procenta uvedla ještě delší časový úsek. Až 76 procent lidí, kteří se museli zaobírat řešením následků podvodu uvádí, že je tato nepříjemná zkušenost stresovala.

O průzkumu

Microsoft zveřejnil výsledky Globálního průzkumu falešné technické podpory (Global Tech Support Scam Research) dva roky po posledním průzkumu na toto téma. Letos byl zveřejněn v říjnu v rámci měsíce kybernetické bezpečnosti.

Průzkum se uskutečnil v 16 zemích na vzorku více než 16 tisíc dospělých uživatelů technologií vybraných tak, aby byl vzorek reprezentativní.

 

 

 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme