Z přednášek zástupců agentury GfK plyne několik zajímavých poznatků.
- Prodej bílé a spotřební techniky je největší ve dvou dnech v roce. Na Black Friday (černý pátek, letos připadne na 23. listopadu a je spojen s obrovskými předvánočními výprodejovými akcemi, kdy většina obchodních řetězců i prodejen vyklízí sklady na vánoční novinky) a Cyber Monday (pondělí, které navazuje na výprodejový černý pátek, letos tedy bude 26. listopadu 2018, a jde o akci, kdy se vyprodává především spotřební zboží) a to po celém světě a v některých zemích až o desítky procent. Loni celosvětově po oba dny došlo ke zvýšení prodejů o desítky procent, ve srovnání s jinými dny roku, protože oba tyto dny byly poprvé „brány vážně“ i v zemích východní Evropy, jako je Polsko, Maďarsko a Česká republika, ale i v Rumunsku, Bulharsku, na Ukrajině a v dalších zemích.
- Tahounem prodejů elektroniky jsou (v tomto pořadí): mobilní telefony, počítače/tablety a televizory. A zatímco trh prvního a posledního segmentu stále roste, prodej PC a tabletů už po několik let stále klesá, navíc je to tím, že některé funkce počítačů přebírají mobilní telefony. Pokud tento trend potrvá, během pěti let by objem vynaložených prostředků za koupi televizorů mohl převýšit objem peněz, utracených za počítače a tablety.
- UHD televizorů se prodalo v roce 2016 57,7 milionů kusů v objemu 46 miliard dolarů, v roce 2017 už to bylo 71,2 milionů kusů (meziroční nárůst o 23 %) za 57,7 miliard dolarů (+25 %) a předpověď na letošní rok je 98,2 milionů prodaných televizorů (+38 %) 77,8 miliard dolarů (+35 %).
- Tahounem letošního roku budou zařízení ovládaná hlasem. V roce 2016 se takových zařízení prodalo 11 milionů kusů, loni už 45 milionů (meziroční nárůst o 300 %) a letos se předpokládá prodej přes 150 milionů zařízení ovládaných hlasem, což představuje nárůst přes 250 %.
- Nositelná zařízení jsou rovněž na vzestupu. V roce 2016 se jich prodalo 116,6 milionů za 14,4 miliardy dolarů, loni už to bylo 160,5 milionů kusů (meziroční nárůst 38 %) v hodnotě 20,8 miliardy dolarů (nárůst 44 %) a předpoklad na letošní rok je 211,1 milionů kusů (+32 %) za 28 miliard dolarů (+35 %). Vnímavý čtenář si jistě všimne toho, že loni se prodávala především dražší zařízení, protože dynamičtěji rostly ceny oproti počtu prodaných kusů, letos by mělo dojít k mírnému zvolnění tohoto tempa.
- O naprostou většinu nárůstů se stará Čína, v mnoha segmentech odsunula americký trh až na druhé místo. Je to trend.
-
Z toho všeho plynou příjemné čtyři závěry:
- trh stále roste;
- smartphony a televizory se budou prodávat lépe i v tomto roce, očekává se pokles u počítačů a tabletů;
- inovace jsou tahounem pokroku;
- IFA je stále výstavní skříní spotřební elektroniky v Evropě.
- Dvě třetiny uživatelů nositelné techniky ji používá k přehrávání hudby (na dalších místech jsou vyhledávání informací, informace o novinkách, dopravě a počasí, čtvrtý je sport a páté je ovládání domácích zařízení – úprava teploty, ovládání světel, na šestém místě je organizování času – kalendář – a úkolů, to-do list, až na sedmém místě je kupodivu sledování videí, následované podcasty, za nimi je elektronická pošta a psaní textů a desítku nejoblíbenějších činností uzavírá objednávání produktů – e-shopping).
- Nicméně už v tomto roce se stane umělá inteligence klíčovým hráčem, která změní přehrávání hudby, videa, pokládání otázek, konzumaci novinek/předpověď počasí/sladování dopravy, ovlivní plánování schůzek v kalendářích a úkolů v to-do listu.
- S růstem cen u televizorů i nositelného zařízení, které restly rychleji, než prodeje souvisí to, že lidé znají cenu zařízení a jsou ochotni si za kvalitnější a lépe vybavená zařízení připlatit.
- Průměrné ceny meziročně vzrostly u mnoha položek. Například průměrná cena televizoru vzrostla z 488 dolarů v roce 2016 na 502 dolarů v roce minulém (2017). Podobně domácí audio z 265 na 272 dolarů, fotoaparáty z 536 na 564 dolarů, smartphony z 315 na 320 dolarů, pračky z 347 na 351 dolarů a vysavače z 145 na 149 dolarů.
- Spotřebitele si tedy žádají inovace, sledují je, akceptují je, a jsou ochotni a schopni si za ně i připlatit.
- Rozhodující kupní silou loni byli tzv. rekonstruktéři a kutilové (narození do roku 1952, kteří za produkty spotřební elektroniky utratili 13 % se svého rozpočtu, na druhém místě jsou Generace X (narození v letech 1967 až 1981) a tzv. Mileniálové (1982–1996), s 12 % a na posledním místě jsou opět svorně tzv. stavaři (lidé narození v letech 1952 až 1966) a iBrains (lidé narození v letech 1997 až 2011), ti utratí jen 11 % ze svého rozpočtu za spotřební techniku. Celkově průměr přes všechny věkové kategorie utratí z rozpočtu průměrně 12 %.