Hubless Bicycle Reevo, futuristické elektrokolo bez nábojů kol, bylo financováno prostřednictvím crowdfundingové kampaně. Začněme historií kola Reevo Hubless: v roce 2021 ho jeho autoři propagovali stylovým videem na crowdfundingové platformě Indiegogo. Podle dostupných informací si tam Reevo objednalo přibližně 2 700 zájemců a zajistilo vývojářské společnosti Beno počáteční kapitál ve výši 6,7 milionu dolarů. Podle Youtubera však bylo ve skutečně dodáno pouze 150 kusů, než společnost Beno spolu s projektem Reevo náhle zmizela. Provozovatel YouTube kanálu Berm Peak však na eBay našel nepoužitý exemplář, který předchozí majitel se ztrátou prodal. Shrnujeme pro vás testovací video údajně nejhoršího kola na světě.
Beznábojové elektrokolo Reevo: hlučné a pomalé
Test začíná krátkým představením kola Reevo a jízdou bez asistence motoru. Zatímco běžná kola a elektrokola se odvalují hladce, u Reeva je patrný vysoký odpor a enormní hlučnost. Youtuber na jednom místě videa vtipkuje: "Jezdci na Reevu nepotřebují zvonek, protože kolemjdoucí slyší kolo na velkou vzdálenost".
Díky speciální konstrukci nemají kola náboje ani paprsky/dráty. Místo toho jsou pod pneumatikou nainstalována četná ložiska, která umožňují odvalování kola. To, co zpočátku zní dobře, se ukazuje jako vážná nevýhoda: nejsou možné téměř žádné nezávislé opravy a v případě náhradních dílů se musíte spolehnout na jediného výrobce Beno. Ačkoli je v popisu inzerováno jako "lehké elektrokolo", váží pořádných 31 kilogramů. Aniž by ho Youtuber vážil, při zvedání odhaduje, že by hmotnost mohla být ještě vyšší.
Mohlo by vás zajímat
Nedostačující ráfkové brzdy
Následuje zkouška brzdění v plné rychlosti, které tester označuje za nedostatečné kvůli poddimenzovaným a zastaralým ráfkovým brzdám. Během zbytku testovací jízdy se po přejetí drobné nerovnosti ozývají z pohonné jednotky a zavěšení zadního kola podivné zvuky. Podle Youtubera ale není na modelu Reevo úplně všechno špatné. Má například blinkry a brzdové světlo a také port USB u řídítek pro nabíjení chytrého telefonu. Ten a příslušná aplikace jsou naprosto nezbytné. Reevo nemá displej ani tlačítka pro ovládání.
Testujícího zaujal také design a držáky v ráfku pro upevnění tašek nebo přepravek. Vzhledem k absenci náboje a odpružené vidlice by byla výměna plášťů velmi snadná, pokud by byla nutná nebo možná, protože Reevo má bantamové (nenafukovací) gumové pláště. U nich se nemusíte obávat defektu, ale pokud je potřeba je vyměnit, musíte se spolehnout na náhradní díly od výrobce. A ani další komponenty, jako jsou brzdy modelu Reevo, nejsou standardními díly, které můžete získat u běžného cykloprodejce nebo v servisu jízdních kol. V neposlední řadě testující kritizoval podivný stojánek, který při vysunutí automaticky zablokuje zadní kolo, a také levné odpružení sedla.
Když se na něj zatlačí, začne si Reevo žít vlastním životem
Při vedení kola volně po chodníku však Reevo začíná být opravdu nebezpečné. Jak Youtuber zjistil, při tlačení kola se otáčejí i pedály a při určité rychlosti takového nechtěného šlapání se aktivuje motor a elektrokolo se nekontrolovaně samo rozjede. V jedné scéně se testerovi podaří Reevo těsně před vjezdem do silnice strhnout k zemi a zabránit mu v samovolném odjezdu. Nakonec se nabízí otázka, zda podivně vypadající kolo bylo jen velkým podvodem, nebo zda vývojáři prostě budoucím zákazníkům naslibovali příliš mnoho a dostali strach.
Youtuber má jasný názor: nešlo o podvod, protože několik elektrokol zákazníci skutečně dostali. Výrobce také vynaložil peníze na vývoj a výrobu malé série kol Reevo. Co zůstává, je výrazná pachuť ze způsobu, jakým firma jednoduše přešla do ilegality a nechala zákazníky objednaných kol na holičkách. Obecně však crowdfundingové projekty, jako je Reevo, znamenají, že zákazníci vědomě podstupují riziko ztráty, pokud se výrobek nedostane na trh. Je důležité si pečlivě přečíst smluvní podmínky a případně nedávat zálohy, i když výrobci inzerují vysoké slevy pro první kupující.
Zdroj: Berm Peak/YouTube