Po celou uplynulou dekádu se zdálo, že Netflix v jeho neustálém růstu nic nezastaví. Poskytovatel vydával spoustu původního obsahu a neustále se zvyšoval počet předplatitelů. Tento trend byl patrný především v době pandemických omezení.
Zlom ale nastal v roce 2022, kdy Netflix poprvé po deseti letech o své zákazníky začal přicházet. Podle informací magazínu Stern ale očekávání managementu společnosti byla zcela jiná. Optimistické plány počítaly se ziskem dvou a půl milionu předplatitelů.
Jak toho ale dosáhnout? V branži se velkou rychlostí začaly šířit zvěsti o prolomení prvního tabu. A skutečně: v roce 2023 Netflix představil něco, co spoluzakladatel Reed Hastings dříve odmítal. Netflix přišel s nabídkou levnějšího předplatného s reklamou. Cílem bylo opět přilákat další zákazníky a zároveň generovat zisk z reklamy.
Předplatné s reklamou u Netflixu poprvé

Několik měsíců po zavedení nového modelu se Netflix chlubil pěti miliony aktivních uživatelů měsíčně. Reklamní předplatné je nyní jednou z nejoblíbenějších možností. "Reklamní verze tvoří 40 % všech registrací Netflixu na našich trzích, kde tuto nabídku poskytujeme," uvedli zástupci společnosti pro server The Verge.
Uživatelé s reklamním předplatným mají nyní možnost sledovat filmy a seriály v rozlišení 1080 px a dva streamy současně. Jinými slovy jde opět o rozšíření možností oproti původní nabídce na začátku reklamního modelu. Jedno je tedy jasné: reklama se nyní pevně usadila jako jeden z pilířů obchodního modelu Netflixu.
V roce 2023 ale došlo k prolomení dalšího tabu. Platforma, která se dříve chlubila heslem ve smyslu "láska znamená sdílení hesla", nyní proti sdílení účtů poměrně razantně bojuje. Účty lze sdílet, ale pouze v rámci jedné domácnosti.
Netflix to kontroluje různými způsoby. Podle slov jeho zástupců k zajištění hladkého průběhu pracuje s informacemi, ke kterým patří IP adresa, ID zařízení a aktivita na účtu. Pomocí sledování těchto tří ukazatelů poté zjišťuje, zda zařízení přihlášené k účtu patří do domácnosti, jejíž účet využívá.
Očekává se další zvyšování cen

Rok 2023 Netflix ukončil s cenami, které byly pro české uživatele následující: aktuálně si můžete předplatit základní tarif Basic (199 Kč měsíčně), Standard (259 Kč měsíčně) nebo Premium (319 Kč měsíčně).
V roce 2024 by ale mohlo dojít ke zdražení, což zmiňuje portál Wall Street Journal. Zástupci Netflixu si připravují půdu a vzkazují: "Vzhledem k tomu, že do Netflixu investujeme a službu vylepšujeme, budeme občas naše příznivce žádat, aby platili o něco více."
Pro spořivé diváky je toto oznámení ne zrovna potěšující, a to zejména v kontextu trendu, který znamená zdražování nejen u Netflixu. I ostatní streamovací služby jsou stále dražší.
Nejlevnější předplatné Netflixu bez reklam zřejmě zmizí

Zajímavé, ale nepříliš potěšitelné čtení nabízí čtvrtletní zpráva pro investory, kterou společnost rozeslala před pár dny. Podle ní zřejmě Netflix plánuje zrušit stávajícím zákazníkům nejlevnější předplatné bez reklam. Noví zákazníci už k této možnosti nemají vůbec přístup.
Ve zprávě Netflix píše: "Ukončíme náš základní plán, a to počínaje zeměmi, jako je Kanada a Velká Británie." Zatím není jasné, zda se změna projeví i ve státech Evropské unie, případně zda a kdy bude platit i pro Českou republiku.
V posledním čtvrtletí Netflix dokázal zvýšit své příjmy o dvanáct procent. Management to přičítá silné pozici na trhu a zvýšení cen. "Zdravého dvouciferného růstu" chce dosáhnout ještě v letošním roce, a to díky ještě vyšším cenám a růstu počtu předplatitelů.