Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zelená může být námořní doprava?

Michal Bareš 19.07.2024
Zdroj: iStock

V zájmu dosažení klimaticky neutrální námořní dopravy do roku 2050 bude nutný vývoj pohonných systémů s neutrálními emisemi CO2 a alternativními palivy. Podívejte se spolu s námi na nejslibnější a nejreálnější technologie.

Chip 08/2024: Když letos v březnu vplula do hamburského přístavu obří loď Ane Maersk, byl to zásadní okamžik pro budoucnost klimaticky šetrné námořní dopravy. Je to první velká kontejnerová loď na světě, která dokáže plout na ekologický metanol. Tato 350 metrů dlouhá nákladní loď přepraví mezi Asií a Evropou až 16 000 standardních kontejnerů. Lodě tohoto typu zajišťují 90 % celosvětového obchodu, ovšem nejsou vůbec klimaticky neutrální.

Podle přepravní společnosti ušetří Ane Maersk každý den až 280 tun CO2 ve srovnání s lodí stejné velikosti využívající klasická fosilní paliva. Nápis pod kapitánským můstkem a na boku lodi hlásá motto "Až na nulu". Dánská lodní společnost Maersk se chce do roku 2040 stát klimaticky neutrální a snížit své emise na nulu.

V současné době není lodní doprava zahrnuta do Pařížské dohody o klimatu, takže Mezinárodní námořní organizace OSN (IMO) přijala v červenci 2023 novou strategii. Společně s OSN se dohodla, že do roku 2050 dosáhne v mezinárodní námořní dopravě klimatické neutrality, a to i s ohledem na různé národní podmínky. Na této cestě si stanovilo své cíle 175 členských států a výsledkem je, že se emise z lodní dopravy mají do roku 2030 snížit nejméně o 20 % a do roku 2040 nejméně o 70 %. 
V našem technologickém článku, který najdete v Chipu 8/2024, se podíváme, jak by toho bylo možné dosáhnout.

Další témata Chipu 08/2024
 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme