Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Útok na Amazon a eBay: Facebook zavádí vlastní nákupní platformu

Jiří Palyza 23.05.2020

Nakupování přímo na Facebooku: sociální síť usnadňuje maloobchodníkům spustit online obchody. Se svými 2,6 miliardami uživatelů může Facebook s online obchodováním zahýbat. A zároveň získat další cenná data přístupem k novým údajům o nákupním chování uživatelů.

Facebook se chce stát také platformou pro online obchodování a díky svému obrovskému dosahu i technické síle může touto sférou pohnout. Maloobchodní budou moci snadno vytvářet online obchody, které budou přístupné prostřednictvím Facebooku a Instagramu. K dispozici bude také "živé nakupování" čili možnost prodat zboží prostřednictví živě vysílaného videa.

Podle slov Marka Zuckerberga je cílem projektu především pomoci menším firmám přežít krizi, která vznikla v souvislosti s omezeními koronavirové pandemie. Bylo to téma, kterým se už nějakou dobu zabýval, ale s vypuknutím Covid-19 se situace stala kritickou a naléhavou. Mnoho menších společností, jejichž reklamy jsou pro Facebook důležité, začaly přemýšlet o tom, jak svůj business ukončit. Proto byl vývoj prodeje na Facebooku drasticky urychlen.

Facebook shromažďuje informace o nákupním chování

facebookshopping1

Díky Facebook Shops mohou menší obchodníci snadno vytvářet na Facebooku bezplatné internetové obchody.

Pro samotný Facebook přinese nákupní platforma data o chování zákazníků. Podobně, jako u jiných nabídek sociální sítě, zdůraznil Zuckerberg. Uvidíme, na které obchody reagují a o jaké produkty se zajímají, co nakupují a podobně. Doposud nebyla k dispozici žádná funkce pro sdílení těchto informací s přáteli a nikdo jiný kromě uživatele, obchodu a Facebooku k nim neměl přístup. S takovými údaji by ale sociální síť získala další silný nástroj pro zdokonalování své lukrativní schopnosti zacílit reklamu na správné adresáty.

Zuckerberg dále uvedl, že zřízení obchodů na Facebooku bude pro maloobchodníky bezplatné. Poplatky budou účtovány například pouze za platební funkce, jde ale především o pokrytí nákladů Facebooku. Facebook předpokládá, že reklamy maloobchodníků zvýší výnosy online sítě. "Náš reklamní systém pracuje s aukcemi, kde společnost nabízí částku, na kterou si svou inzerci cení. Pokud dokážeme reklamu ještě více zhodnotit, protože někdo, kdo na ni klikne, s větší pravděpodobností i něco koupí, vyděláme z reklamy více peněz", popsal Zuckerberg záměr Facebooku.

Zákazníci si mohou produkty "vyzkoušet" prostřednictvím rozšířené reality

facebookshopping2

Prostřednictvím "live shoppingu" lze produkty zakoupit v živých přenosech.

Bodovat chce Facebook také propojením různých služeb. Do online obchodu budete moci psát přes WhatsApp, Facebook Messenger nebo chatovací funkci Instagramu. Pokud si do systému uložíte i údaje své platební karty, můžete s ní přímo i platit. Vyzkoušení zboží, například kosmetiky nebo oblečení či brýlí, bude usnadněno pomocí rozšířené reality, ve které bude virtuální obsah smíchán s reálnými obrázky. Můžete si tak například zobrazit různé barvy líčení na obličeji nebo části nábytku v místnosti. Online síť také pracuje na integraci bonusových bodů.

Některé kategorie, například zbraně, na platformě nebudou k dispozici, i když by jejich prodej byl legální, dodal Zuckerberg.

Facebook by se se svými 2,6 miliardami uživatelů a zavedeným online inzertním systémem mohl stát silným konkurentem i pro velké obchodní platformy, jako Amazon a eBay. Obchodní iniciativa také může přitahovat pozornost regulačních orgánů, nakonec jako vše, co společnost velikosti Facebooku dělá, dodává Zuckerberg. "Ale nemyslím si, že naše reakce by měla být nedělat nic nového." Mnoho lidí a společností chtějí produkty Facebooku a spoléhají na ně. "Máme zodpovědnost být inovativní a domnívám se, že jsme jednou z celosvětových organizací, která skutečně může pomoci", uzavírá Zuckerberg.

mohlo by vás také zajímat: v odpovědi na rostoucí zájem o videochatovací platformy Facebook spustil Messenger Místnosti


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme