Meta poskytne evropským uživatelům možnost vznést námitku proti shromažďování informací o jejich chování na internetu za účelem personalizace reklamy.
Meta mění právní základ pro shromažďování údajů. Předchozí praxi totiž příslušný irský úřad označil za nezákonnou. Změna vstoupila v platnost 5. dubna.
Do budoucna už Meta nechce shromažďovat údaje na základě smluvní dohody s uživateli, ale nově se chce opřít o svůj "oprávněný zájem". Z této změny vyplývá i možnost vznést proti shromažďování údajů námitku.
Je dobré ale mít neustále na paměti skutečnost, že personalizovaná reklama je základem obchodního modelu dvou nejdůležitějších služeb Mety: Facebooku a Instagramu. Dá se tedy předpokládat, že Meta učiní vše pro to, aby uživatelé těžbu jejich dat neodmítali.
Ochráncům údajů se nová pravidla Mety nelíbí a chtějí proti nim podniknout kroky
Meta už dříve čelila mnoha žalobám, souvisejícím se zneužíváním dat uživatelů. Jednou z velmi známých kauz byla těžba dat a jejich zneužívání ve spolupráci s agenturou Cambridge Analytica. | Zdroj: Bastian Riccardi/Unsplash
Pro organizaci Noyb, která se zabývá ochranou osobních údajů a svými stížnostmi významně přispěla k rozhodnutí irských orgánů, je tato změna nedostatečná. Její zakladatel, Max Schrems, vše kritizuje slovy: "Meta vyměňuje jednu nezákonnou praxi za jinou."
Společnost Meta se stále nechystá žádat uživatele o vyjádření předběžného souhlasu s personalizovanou reklamou, zobrazovanou na základě vyhodnocení jejich chování. Uživatelům v regionu Evropské unie ale bude muset nabídnout možnost odmítnutí, pokud se rozhodnou využít svého práva vznést námitku. Což je poprvé.
Irský úřad pro ochranu osobních údajů v lednu zjistil porušení GDPR a uložil Metě pokutu ve výši 390 milionů EUR. Důvodem byl neexistující platný právní základ pro behaviorální reklamu. Metě byly vytknuto porušení zásad transparentnosti a spravedlnosti, uvedené v GDPR. Měla tři měsíce na to, aby vše napravila.
Zástupci Mety oproti tomu zdůraznili, že stále věří v to, že společnost jednala v rámci GDPR a k žádnému pochybení nedošlo. Odvolání proti rozhodnutí se proto bude nadále projednávat. Změnou ve stanovené lhůtě ale společnost chce vyhovět požadavkům úřadů na ochranu osobních údajů.
Nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) upravuje podmínky, za kterých lze osobní údaje používat. V těchto dnech ale Meta ve svých podmínkách deklarovala, že zobrazování personalizované reklamy je součástí služby, ke které není třeba samostatný souhlas.
Pokud je lidem nabídnuto soukromí, většina to zpravidla využije. Příkladem jsou uživatelé iOS, kteří jakmile Apple zavedl povinnost, aby aplikace na jeho platformě žádaly uživatele o povolení ke sledování, vše odmítají.
Samozřejmě také může záležet na tom, jak Meta možnost odmítnutí prezentuje. V souvislosti s její zálibou v tmavém designu se jistě bude snažit o to, aby lidé neodmítali. Nechce přeci přijít o bohaté zdroje suroviny, kterou tak ráda těží.
Přesto ale přichází čas, kdy bude muset kousnout do kyselého jablka a uživatelům volbu, popírající zneužití soukromí, nabídnout. Pro giganta, jakým Meta je, z tohoto bodu zlomu pravděpodobně už není cesty zpět. Snad kromě kompletní reformy obchodního modelu.
Zdroj: TechCrunch