Navzdory zavedení limitu obsahu síry námořním orgánem OSN v roce 2020 vyprodukovalo loni 218 evropských výletních lodí tolik oxidů síry (SOx) jako 1 miliarda automobilů. "Nejvíce znečišťujícím provozovatelem výletních lodí byla v roce 2022 společnost MSC Cruises, jejíž plavidla vypouštěla téměř tolik síry jako všech 291 milionů automobilů v Evropě.“
„Pokud se podíváme na mateřské společnosti, stejně jako v naší původní zprávě za rok 2019, je na prvním místě Carnival Corporation, jejíž 63 lodí vypustilo v roce 2022 o 43 % více oxidů síry než všechna auta v Evropě," uvádí studie pro Evropskou federaci pro dopravu a životní.
LNG není podle studie řešením
Aby provozovatelé výletních lodí dosáhli statutu uhlíkově neutrální lodi, může to trvat desítky let. Zatím pouze přechází z těžkých topných olejů na LNG. V letošním roce bylo zatím více než 40 % objednaných výletních lodí poháněno LNG. Podle studie ale "Při provozu na LNG tyto lodě způsobí menší znečištění ovzduší, ale z hlediska klimatu jsou škodlivější než topné oleje kvůli úniku metanu z jejich motorů," uvádí studie. Například loď MS Iona společnosti P&O vypustí za rok tolik metanu, jako 10 500 krav.
Studie dále uvádí: "Výletní společnosti by měly přestat investovat do lodí poháněných LNG a upřednostnit technologie s nulovými emisemi, jako jsou vodíkové palivové články, baterie a větrná energie." V loděnicích přitom nejsou objednány výletní lodě s nulovými emisemi.
Ze studie pro Transport & Environment také vyplývá, že toxické látky znečišťující ovzduší z výletních lodí kolem přístavů jsou vyšší než před pandemií. Pandemie sice poskytla přístavním městům určitou úlevu, ale ta je za námi. Turistická místa jako Barcelona a Atény se opět dusí toxickým znečištěním ovzduší z výletních lodí. V benátském přístavu však znečištění ovzduší z výletních lodí kleslo o 80 % po zákazu velkých výletních lodí. Ukazuje to, jak se lze se znečištěním ovzduší vypořádat.
Barcelona byla loni nejvíce znečištěným přístavem v Evropě, následovala Civitavecchia, pobřežní přístav severozápadně od Říma, a athénský přístav Pireus. V Barceloně vypouštěly výletní lodě téměř třikrát více SOx než všechna auta ve městě. Limity SOx pro automobily v Evropě jsou 100krát přísnější než pro lodě.
Ve srovnání s rokem 2019 se počet výletních lodí, čas strávený v přístavech a palivo, které spotřebovaly, zvýšily zhruba o čtvrtinu (23 %–24 %). To vedlo ke zvýšení emisí SOx o 9 %, emisí NOx o 18 % a emisí PM2,5 o 25 %, což jsou tři toxické látky znečišťující ovzduší.
Zdroj: European Federation for Transport and Environment, Studie, Insider