Poslední týdny a měsíce slýcháme o umělé inteligenci skutečně zajímavé novinky. Internetoví umělci používají neuronku Midjourney pro generování obrázků, využití najde i v médiích nebo v zábavním průmyslu (umí například navrhnout design alb nebo plakátu k připravovanému filmu).
Děsivá umělá inteligence
Jenomže některé výsledky, které Midjourney (ale i další podobné sítě) vykazuje, působí pro lidské oko minimálně znepokojivě. Po internetu kolují obrázky toho, jak barvitě a věrohodně si umělá inteligence představuje zánik lidstva, apokalypsu, přílet UFO nebo jinou kataklyzmatickou událost, ke které může dojít.
Poměrně děsivým příkladem, jak odpudivě může práce AI vypadat, je půlminutový výstřižek z nikdy nepublikovaného hudebního videa, které je celé generované pomocí softwaru Disco Diffusion, který pracuje s umělou inteligencí. Video si můžete přehrát na fóru Reddit, není to však nic pro slabé povahy, je totiž inspirované hororovou povídkou z roku 1967 s originálním názvem I Have No Mouth, and I Must Scream.
Midjourney, DALL-E a další neuronky však děsí spíše hororovou grafikou, než že by samo o sobě bylo jejich fungování strašidelné. De facto jde o jednoduchou počítačovou práci. Podle mého názoru je ale mnohem děsivější fenomén deepfake, který se s rozpukem umělé inteligence objevuje víc a víc.
| Zdroj: Vecnoi / YouTube
Deepfake, kam se podíváš
Termínem deepfake označujeme jakoukoliv realistickou úpravu videí, nicméně tato technologie je využívána spíše ke škodě než k užitku. Stačí vzít video kohokoliv, nahrát mu (i s pomocí AI) obličej někoho úplně jiného – hollywoodského herce nebo světového státníka – a podhoubí pro solidní dezinformační kampaň je na světě.
Pravděpodobně nejčerstvějším přírůstkem do rybníčku umělé inteligence je neuronová síť ChatGPT od společnosti OpenAI. Jde o chatovacího robota, který umí procházet internet, hledat informace anebo – a v tom je zakopaný problém – generovat text.
Extrémně zajímavě fungující umělá inteligence je již nyní, na svém začátku, zneužívána studenty k tomu, aby za ně psala eseje a diplomové práce. Situace je dokonce tak vážná, že některé školy v Austrálii a v USA používání nástrojů umělé inteligence pro studijní potřeby zakazují úplně. Ani tento přístup ale není ideální – AI má člověku pomáhat, je to nástroj vyvíjený lidmi pro lidi, nikoliv škodit.