Přejít k hlavnímu obsahu

S malou plachetnicí: Japonci vyrábějí vodík na moři

Josef Mika 16.03.2025
Wind Hunter
info ikonka
Zdroj: Mitsui O.S.K. Lines

Japonská společnost MOL na své plachetnici Winz Maru poprvé vyprodukovala na moři zelený vodík a dopravila jej na břeh k pozdějšímu využití. Loď může k tomu potřebnou elektřinu vyrábět pomocí turbín a větrné a vodní energie.

Japonská společnost Mitsui O.S.K. Lines (MOL) oznámila, že prototyp jachty "Winz Maru" poprvé úspěšně vyrobil zelený vodík na moři a dopravil jej na břeh nedaleko Tokia. Zkušební plavba v rámci projektu "Wind Hunter Project" je unikátní: ještě nikdy se nepodařilo vyrobit zelený vodík na moři a dopravit ho na pevninu k pozdějšímu použití.

MOL provedla zkušební plavby s Winz Maru v zátoce Omura  už mezi roky 2021 až 2023 a úspěšně tehdy vyrobila, skladovala a následně i využila vodík na palubě lodi. Od roku 2023 se MOL ale zaměřuje už na dodávky zeleného vodíku z  Winz Maru pro zařízení na pevnině.

Vodíková loď v roce 2025 vyprodukuje 200 litrů metylcyklohexanu

Wind Hunter Project
info ikonka
Zdroj: Mitsui O.S.K. Lines
Společnost MOL chce v roce 2030 vyslat na moře velkou nákladní loď, která bude vyrábět i ekologický vodík.

Winz Maru je plachetnice, která se dokáže pohybovat pomocí větru a plachet – speciální turbíny umístěné pod vodou přitom vyrábějí elektřinu. Loď pak tuto zelenou elektřinu využívá na palubě k výrobě zeleného vodíku pomocí elektrolýzy. Protože se plynný vodík považuje za obtížně manipulovatelný a přepravitelný, přeměňuje se na palubě lodi na metylcyklohexan (MCH). Ten lze také použít jako palivo pro samotnou loď.

Mohlo by vás zajímat

Společnost MOL si při vybavování jachty dala záležet na dodatečných bezpečnostních opatřeních, protože mořské podmínky v Tokijském zálivu jsou drsnější než v zálivu Omura. Očekává se, že v roce 2025 vyprodukuje Winz Maru celkem přibližně 100 metrů krychlových vodíku, což odpovídá zhruba 200 litrům MCH. Energetický nosič bude zásobovat elektřinou další zařízení na tokijském pobřeží.

Společnost chce také do příštího desetiletí navrhnout, postavit a uvést na trh velkou nákladní loď, která bude schopna vyrábět vodík přímo na palubě. V této souvislosti se MOL snaží vytvořit spotřební řetězec vodíku i na pevnině.

Zdroj: MOL

Zdroj: MOL

Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme