Každý, kdo ve veřejných dopravních prostředcích tráví třeba i několik hodin měsíčně, určitě potvrdí, že například v takovém vlaku se toho zas tak moc dělat nedá – je sice možné konverzovat se spolucestujícími nebo se dívat ven z okna na ubíhající krajinu, jenže pohled na tu samou cestu, kterou jedete třeba už po sto osmdesáté, časem omrzí. V tu chvíli jistě leckoho napadne, jestli není času promrhaného cestováním trochu příliš a zda by ho nebylo možné strávit nějak praktičtěji – třeba prací na notebooku, surfováním po internetu nebo dojednáváním schůzek mobilem.
Co všechno k tomu ve vlaku či v autobusu potřebujeme? Především vlastní notebook a mobil, elektrickou přípojku 230 V, připojení k internetu a dostupný GSM signál. V následujícím textu jsme se pokusili zodpovědět otázku, kteří hlavní dopravci v České republice umožňují využívat výhod informačních technologií i při cestování a jakou kvalitu mají jejich služby.
Nejasná situace se zásuvkami
Začněme jednou z důležitých věcí, která je potřeba pro práci s IT v dopravních prostředcích – elektrickými zásuvkami 230 V pro připojení drobné elektroniky. Notebook či mobil je samozřejmě možné provozovat i bez připojení k elektrické síti, většina přenosných počítačů ale na baterie (i přes značný posun v poslední době) příliš dlouho pracovat nevydrží. Kdyby bylo kupé ve vlaku vybaveno zásuvkou, získáte jistotu, že můžete třeba cestu z Prahy do Ostravy strávit například off-line prohlížením mailů nebo sledováním filmů, a to bez rizika, že po dvou hodinách budete muset práci kvůli vyčerpaným bateriím ukončit. Elektrické přípojky by mohly být jednou z konkurenčních výhod, které mají vlaky oproti autobusům, protože v autobusech je z technických důvodů nenajdeme. Jaká je tedy v této věci situace u největšího tuzemského vlakového dopravce, Českých drah?
Masové rozšíření notebooků a mobilů je záležitostí teprve posledních deseti či patnácti let, je tedy jasné, že zabudování zásuvek do stovek vozů, kterými České dráhy disponují, je v procesu a situace je značně nepřehledná. Hlavní zádrhel spočívá v tom, že vybavení vlaků zásuvkami zatím není garantováno – bylo by samozřejmě daleko lepší, kdybyste měli jistotu, že v případě zaplacení cesty v první třídě tam zásuvky stoprocentně najdete, v praxi tomu tak ale zatím není.
Přípojky jsou jenom někde
V současnosti lze elektrické zásuvky nalézt v první třídě Pendolina (přičemž se plánuje jejich zástavba i do vozů druhé třídy) a také v první třídě příměstského Elefantu, který je v provozu v Praze a v Ostravě. Dále jsou zásuvky součástí vybavení vozů první třídy vlaků EC a IC. Podle Petra Šťáhlavského, mluvčího Českých drah, počítá tato společnost s tím, že elektrické zásuvky se stanou běžnou součástí prakticky všech vozů EC a IC v horizontu jednoho až dvou let.
IT v dopravě: Současná situace |
---|
LETADLA Službu Wi-Fi připojení k internetu nabízejí některé americké aerolinky, například Delta nebo American Airlines. Podle serveru DSL.cz však zájem ze strany cestujících není příliš velký, především proto, že za internet v letadlech se většinou musí platit. VLAKY Zásuvky pro připojení k notebooku najdete převážně pouze v první třídě modernějších souprav, zavedení Wi-Fi připojení k internetu v sedmi jednotkách SC Pendolino teprve probíhá. V moderních soupravách jsou také potíže s GSM signálem. Situace by se mohla zlepšit po vstupu dravější konkurence na tratě, například společnosti RegioJet. AUTOBUSY V autobusech mnoha dopravců si bez problémů zasurfujete. Autobusy signál přijímají pomocí vysokorychlostního CDMA a uvnitř ho pak bezdrátovým routerem šíří jako nezabezpečenou lokální síť. Uvítali bychom, kdyby na palubě byly také přípojky 230 V pro připojení notebooku či mobilu, jejich instalace však pro dopravce není zrovna jednoduchou záležitostí. |
A jak jsou na tom České dráhy ve srovnání se zahraničím? Kromě českých vozů jezdí na spojích EC také soupravy zahraničních dopravců, které jsou zásuvkami vybaveny. Nejlépe jsou na tom soupravy německých železnic Deutsche Bahn a rakouských ÖBB, které mají zásuvky jak v první, tak i ve druhé třídě. O splnění tohoto standardu se České dráhy v současné době snaží. Určité obtíže v tomto směru způsobují krádeže dílů elektrických rozvodů a velmi často také špatný stav baterií privátních počítačů, které neumožní ani překlenutí výpadků napájení při přejíždění napěťových dělení.
Situace je v tomto směru dost nepřehledná. Autor tohoto článku se kupříkladu setkal se zásuvkami ve druhé třídě obyčejného rychlíku Bílina z Prahy do Chebu, ačkoli nikde není zmínka o tom, že by měly být zabudovány i do vozů druhé třídy u běžných rychlíků. Do budoucna však máme šanci na to, že vybavení zásuvkami se stane garantovaným standardem alespoň pro vozy první třídy.
Potíže s GSM signálem
Notebook tedy máme připojený k elektrické síti, takže na něm můžeme pracovat po celou dobu cesty. Celá věc má však jednu vadu na kráse: schází připojení k internetu, nemůžeme tedy využívat služeb této gigantické knihovny informací, nemáme přístup k mailům a také nám do notebooku nemají odkud lézt viry a spyware. Situace ve vlacích je v tomto směru dost tristní – na trase z Prahy do Brna lze vidět poměrně dost manažerů, kteří pracují na svém přenosném Applu a každou chvíli nervózně poťukávají do připojeného CDMA modemu, protože internet je nedostupný.
Mobilní operátoři se vesměs shodnou na tom, že nedostupnost GSM signálu či jiných bezdrátových technologií (CDMA) je u moderních souprav typu Pendolino způsobena konstrukcí vozových skříní a oken, která jsou pokovená kvůli termoizolaci. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský však oponuje tvrzením, že výpadky signálu v moderních soupravách typu Pendolino nebo EC je nutné přičíst především špatnému pokrytí v okolí tratě. „Z vlastní zkušenosti vím, že kvalita hovoru je na některých místech dobrá i na širé trati při rychlosti 160 km/h, naopak jinde je špatná nebo hovor nelze uskutečnit vůbec, a to ani ze starého vlaku s otevřenými okny,“ tvrdí mluvčí Českých drah. Řešení problémů se signálem měly přinést tzv. repeatery, které by signál z vnějšku přenesly do vnitřku vozu. Tento projekt však ztroskotal na finančních problémech, protože dopravce ani operátoři nebyli ochotni nákup repeaterů zaplatit.
Wi-Fi: Autobusy jasně vedou
České dráhy se tak nyní více soustřeďují na projekt Wi-Fi internetu ve vlacích. K výraznějšímu posunu v této věci došlo v minulém roce, kdy bylo vypsáno výběrové řízení na realizaci Wi-Fi připojení v sedmi jednotkách SC Pendolino. České dráhy poptávaly pokrytí vozů Pendolino a následný pětiletý provoz celého systému, s předpokládaným rozpočtem přibližně 20 milionů Kč. Dále se uvažuje o zavedení této služby ve vozech souprav EC, IC a Ex (přibližně 240 vozů) a následně ve vlacích příměstské dopravy. Jedná se však zatím jenom o úvahy, uskutečnění těchto projektů by mohlo být vypsáno až po zkušenostech s Wi-Fi v Pendolinu.
Co se týká připojení k internetu, v této věci naopak jasně vedou autobusy – s internetovým připojením se v současnosti můžeme setkat již u několika různých autobusových dopravců (např. Asiana, Student agency nebo někteří regionální dopravci). Student agency ve svých autobusech nabízí internet zdarma již delší dobu. Autobusy signál přejímají pomocí technologie CDMA od O2 a uvnitř ho pak klasickým bezdrátovým routerem šíří jako nezabezpečenou lokální síť, k níž se připojíte jedním kliknutím bez nutnosti zadávat heslo. „Nominální rychlost stahování dat ve standardních podmínkách činí 1 megabit za sekundu. Parametry datového toku jsou velice proměnlivé, a to v závislosti na aktuální síle signálu a vytížení sítě O2 podle trasy autobusu,“ uvádí ke kvalitě služby Václav Henzel, IT ředitel společnosti Student agency.
Celková situace
Kdybychom měli celou věc shrnout, situace ve vybavení dopravních prostředků IT infrastrukturou vypadá zhruba následovně: Ve věci vybavení vozů Českých drah elektrickými přípojkami je situace poněkud nepřehledná. Zaplatíte-li si první třídu, je pravděpodobnost přítomnosti zásuvky vyšší, ale nikoli stoprocentní. Elektrické přípojky jsou konkurenční výhodou vlaků nad autobusy, které naopak vedou co do připojení k internetu. Projekt Wi-Fi připojení pro sedm jednotek SC Pendolino České dráhy teprve připravují a jeho realizace se neustále odkládá, zatímco v autobusech mnoha dopravců si již bez problémů zasurfujete. S GSM signálem či s jinými bezdrátovými technologiemi jsou potíže v moderních soupravách typu Pendolino a EC, přičemž mobilní operátoři a České dráhy si tento problém neustále přehazují a nemohou se shodnout na tom, kdo za to může. Ve věci vybavení IT infrastrukturou čeká na dopravce ještě poměrně velký kus práce, chtějí-li si udržet zákazníky, kteří by rádi třeba tříhodinovou cestu strávili produktivnějším způsobem než pozorováním ubíhající krajiny.