Přejít k hlavnímu obsahu
Elektromobilita

Smáli jste se Korejcům? Hyundai vyvíjí baterie s ohromující kapacitou – budou i v levných e-autech

Jiří Palyza 16.10.2024
info ikonka
Zdroj: Hyundai Motor Group/Unsplash

Chcete-li být nejlepší, musíte porazit ty nejlepší. Hyundai Motor vyvíjí ultra-vysokokapacitní baterie LFP, které budou pohánět připravované levné elektromobily Hyundai a Kia. Novinka by svými parametry měla překonat čínské akumulátory od společností CATL a BYD.

Kapitoly článku

Hyundai má v oblasti elektromobility velké ambice a ví, jak na to

Korejská automobilka, jejíž vozy si postupem času oblíbili i čeští řidiči, se už nyní ukazuje jako lídr v oblasti přechodu na elektromobily. Její modely IONIQ 5 a 6 patří k nejefektivnějším a nejdostupnějším na trhu. Výrobce ale jde ve svých plánech ještě mnohem dál.

Pro zajištění vedoucího postavení v automobilovém průmyslu do budoucna společnost vyvíjí nové baterie, ale i další technologie pro elektromobily.

Hyundai spolupracuje s domácími společnostmi na vývoji baterií s ultra vysokou kapacitou, které jsou typu LFP (Lithium-železo-fosfát). Jeden z představitelů Hyundai Motor Group loni na podzim potvrdil, že společnost spolupracuje s domácími výrobci, jako jsou LG Energy Solution, Samsung SDI a SK On.

Hyundai se snaží maximalizovat kapacitu článků a do roku 2025 plánuje vyvinout baterie LFP s hustotou energie kolem 300 Wh/kg.

Mohlo by vás zajímat

Pokud by se to podařilo, Hyundai by snadno překonal parametry energetické hustoty současných lídrů v oblasti baterií LFP, především výrobců BYD a CATL. Jejich články v současnosti nabízejí hustotu elektrické energie o třetinu nižší, tedy kolem 200 Wh/kg.

Čína světovému trhu s bateriemi dominuje, přičemž CATL a BYD si do srpna 2024 udržovaly více než 50% podíl.

Hyundai vyvíjí baterie LFP pro levné elektromobily

Hyundai Casper
info ikonka
Zdroj: Hyundai
Model Hyundai Casper automobilka nabízí pouze v Koreji, nicméně pro evropský trh je připravena odvozenina s názvem Inster. Ta by se měla u nás začít prodávat v bezemisní verzi na přelomu roku 2024/2025 za předpokládanou cenu v přepočtu přibližně 630 000 Kč. Ano, za městské vozítko se vám cena může stát přemrštěná. Nicméně pokud nahlédnete do katalogu konkurence či snad evropských výrobců, pochopíte, že půjde o jednu z nejdostupnějších nabídek elektromobilu.

Podle zdrojů z branže je cílem vývoje vlastních baterií Hyundai snížení závislosti na Číně a zároveň možnost výroby vlastních nákladově efektivních elektromobilů.

Modely Hyundai Kona EV a Kia Ray jezdí na baterie od společnosti CATL. Nicméně vzhledem k nově uvaleným clům v USA a EU na dovoz elektromobilů z Číny si Hyundai razí vlastní cestu. Chytré.

Generální ředitel společnosti Hyundai Motor, Chang Jae-hoon, už v červnu loňského roku informoval o investicích ve výši 7,3 miliardy dolarů, které půjdou do technologií a vývoje baterií pro elektromobily v příštích deseti letech. Také uvedl, že Hyundai bude spolupracovat s výrobci baterií a dalšími subjekty na vývoji baterií LFP, NCM a baterií s pevným elektrolytem.

Mohlo by vás zajímat

Společnosti Hyundai a Kia minulý měsíc oznámily nový projekt na vývoj katodového materiálu pro baterie LFP, které jsou určeny pro levnější elektromobily.

Automobilky spolupracují se společnostmi Hyundai Steel a ExoPro BM na vývoji výchozích látek pro výrobu katodového materiálu pro baterie LFP. Hyundai tvrdí, že nová výrobní metoda může zvýšit účinnost a zároveň snížit náklady na budoucí modely.

Hyundai vidí šanci v levnějších modelech elektromobilů

HyundaiIonic
info ikonka
Zdroj: Hyundai Motor Group/Unsplash
Elektrické modely Hyundai Kona a Kia Ray jezdí na čínské baterie CATL. Nicméně vzhledem k uvaleným clům na dovoz elektroaut a dalších souvisejících komponent do US a EU chce být Hyundai v oblasti baterií soběstačný.

Hyundai a Kia již uvádějí na trh levnější elektromobily. Cena modelu Hyundai Capsper Electric začíná v Koreji na necelých 23 000 dolarech. Jeho design se stal základem pro model Inster, který je učen pro prodej v Evropě. Jde o kategorii městského vozu, který nabijete z 10 na 80 % kapacity baterie za 30 minut. Vozy by se měly objevit i v nabídce našich dealerů, a to na přelomu roku 2024/2025. Cena prozatím nebyla upřesněna, ale spekuluje se, že by se měla pohybovat kolem 25 000 eur, čili v přepočtu 630 000.
 

Mohlo by vás zajímat

Očekává se však, že příští generace elektromobilů Hyundai bude ještě levnější a efektivnější. Hyundai pochopil, že pokud chce s bezemisními vozy oslovit co nejvíce zákazníků, cesta vede přes nabídku vozů menších rozměrů. Ne každému se chce vydávat vysoké částky za rozměrné a těžké elektromobily, které jsou často z kategorie SUV.

Cena do 25 000 eur začíná být novou hranicí, která je znakem přístupnějších automobilů s elektrickým pohonem. A zdá se, že na rozdíl od mnoha tradičních evropských automobilek korejský výrobce tento trend pochopil velmi rychle. Pro srovnání: nejlevnější novinku s elektrickým pohonem od mladoboleslavské automobilky, Škodu Elroq, pořídíte v základu za 799 000 Kč.

Zdroj: Electrec


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme