Galerie: Solární automobily: proč už dávno nejezdíme jen na slunce, tedy zadarmo
Zdroj:
Švýcarské Solartaxi na své propagační cestě kolem světa: ujetí 50 000 kilometrů trvalo celých 18 měsíců.
Solartaxi
Americký start-up Aptera Motors v současné době pracuje na aerodynamickém lehkém vozidle s názvem PI-2.
Aptera Motors
Nizozemský start-up Lightyear vyvíjel solární vůz Lightyear 0. Projekt ztroskotal kvůli vysokým nákladům.
Lightyear
Nizozemský start-up Lightyear vyvíjel solární vůz Lightyear 0. Auto mělo být schopné při optimálním slunečním svitu ujet až 70 kilometrů denně na solární energii. Projekt však ztroskotal kvůli vysokým nákladům.
Lightyear
Nizozemský start-up Lightyear vyvíjel solární vůz Lightyear 0. Auto mělo být schopné při optimálním slunečním svitu ujet až 70 kilometrů denně na solární energii.
Lightyear
Nizozemský start-up Lightyear vyvíjel solární vůz Lightyear 0. Auto mělo být schopné při optimálním slunečním svitu ujet až 70 kilometrů denně na solární energii. Důraz byl kladen na aerodynamiku a nízkou hmotnost.
Lightyear
Nizozemský start-up Lightyear vyvíjel solární vůz Lightyear 0. Auto mělo být schopné při optimálním slunečním svitu ujet až 70 kilometrů denně na solární energii. Důraz byl kladen na aerodynamiku a nízkou hmotnost.
Lightyear
Solární vůz Sion mnichovské společnosti Sono Motors: za ideálních podmínek by Sion dosáhl dojezdu pouze mezi 16 a 35 kilometry.
Sono Motors
Solární vůz Sion mnichovské společnosti Sono Motors: za ideálních podmínek by Sion dosáhl dojezdu pouze mezi 16 a 35 kilometry. V zimě by to bylo ještě podstatně méně.
Sono Motors
Solární vůz Sion mnichovské firmy Sono Motors: i tento projekt byl nakonec ukončen, a to i přesto, že se v něm angažovala společnost Continental.
Sono Motors
Solární vůz Sion mnichovské firmy Sono Motors: i tento projekt byl nakonec ukončen, a to i přesto, že se v něm angažovala společnost Continental.
Sono Motors
Solární automobily: proč už dávno nejezdíme jen na slunce, tedy zadarmo
Princip elektromobilu poháněného solární energií je snem mnoha řidičů: nekonečný dojezd bez nutnosti připojovat vůz do zásuvky, tedy prakticky zadarmo. V praxi to ale tak snadno nefunguje. Zatím si na tomto konceptu vylámalo zuby mnoho firem i vynálezců.
Přechod na elektrická auta je středobodem budoucí mobility šetrné k životnímu prostředí. Jednou z obzvláště lákavých myšlenek je solární elektrický automobil, který by se sám nabíjel pomocí fotovoltaických článků na střeše vozu. Myšlenka neomezeného dojezdu zní jako dokonalé řešení – vozidlo, které se dokáže samo napájet ze slunce.
Minulé a současné projekty
Možnosti solárních automobilů byly už vyzkoušeny na experimentálních vozidlech, jako je švýcarské Solartaxi. První pokus Louise Palmera objet v letech 2007 až 2008 svět solárním autem dokázal, že solární mobilita je technicky proveditelná, ale ujetí 50 000 kilometrů trvalo celých 18 měsíců.
Koncept by mohl být oživen lepšími a účinnějšími solárními články. Americký start-up Aptera Motors v současné době pracuje na vozidle s názvem PI-2, jehož výroba byla původně plánována už na rok 2024. Tříkolové, obzvláště lehké dvoumístné vozidlo by mělo za optimálních podmínek díky solárním modulům o výkonu 700 wattů dosáhnout dojezdu až 64 kilometrů za den. V závislosti na velikosti baterie by měl být samotný vůz schopen ujet na jedno nabití až 1 600 kilometrů.
Těžký život pokrokových projektů
Existuje mnoho pokusů o téměř sériové solární automobily, ale problémy jsou stále obrovské. Významným příkladem je nizozemský start-up Lightyear, který se svým solárním vozem Lightyear 0 způsobil senzaci, ale v roce 2023 ztroskotal kvůli vysokým nákladům. Lightyear 0 měl být schopen při optimálním slunečním svitu ujet až 70 kilometrů denně na solární energii.
Ve skutečnosti však dojezd často klesl na zhruba 40 kilometrů za den, což není pro každodenní použití příliš praktické. Dalším odvážným byla mnichovská společnost Sono Motors, která chtěla realizovat solární soběstačnost s menším modelem Sion, ale také musela od projektu upustit. Za ideálních podmínek by Sion dosáhl dojezdu mezi 16 a 35 kilometry – což je v praxi většinou příliš krátká vzdálenost.
Mohlo by vás zajímat
Přes den tu „natankujete“ levněji: na této nabíjecí stanici platíte podle toho, jak svítí slunce
Proč nejsou solární automobily ještě připraveny k praktickému použití
Krátký dojezd na solární články v automobilech lze přičíst několika faktorům. Zaprvé, plocha na vozidle je omezená. Solární moduly v automobilu mají maximální dostupnou plochu přibližně pět metrů čtverečních, což je příliš málo na výrobu dostatečného množství elektřiny. K tomu se přidávají vnější podmínky, jako je počasí a poloha: stinné parkoviště, zamračený den nebo zima drasticky snižují energetický výnos. Také spotřeba energie komfortními funkcemi ve vozidle, jako je klimatizace, může rychle spotřebovat vyrobenou solární energii.
Ani technologie solárních modulů ještě není dostatečně vyspělá. Běžné fotovoltaické moduly mají v současné době účinnost kolem 20 %, což znamená, že pouze pětina slunečního záření se skutečně přemění na elektřinu. Probíhá intenzivní výzkum účinnějších modulů, které by mohly v budoucnu zatraktivnit využívání solární energie v automobilech.