Přejít k hlavnímu obsahu

Tísnivé údolí: proč se bojíte AI generovaných obličejů?

Jakub Fišer 15.04.2025
Tísnivé údolí, umělá inteligence
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

V novinách, na sociálních sítích, vlastně všude na internetu na vás teď vykukují obličeje generované umělou inteligencí. Přestože kvalita těchto „generátů“ je dnes opravdu vysoká, při pohledu na ně cítíte, že cosi není v pořádku, že i když vypadají hodně autenticky, ve skutečnosti nejsou. Tento pocit má na svědomí fenomén tzv. tísnivého údolí.

Kapitoly článku

Tísnivé údolí neboli uncanny valley

Může jít o deep fake videa, ale třeba i částečně animovanou postavu v jinak hraném filmu. Jeden pohled a hned víte, že něco není v pořádku. Že to něco, na co se díváte, není lidské.

Pojem tísnivé údolí označuje psychologický jev, kdy na nás lidské napodobeniny – například robotické nebo digitální obličeje – začnou působit nepříjemně právě ve chvíli, kdy se příliš blíží skutečnému člověku, ale ještě ho zcela nedosahují. Místo sympatie vyvolávají odpor, úzkost a jistý podvědomý pocit tísnivosti.

Termín zpopularizoval japonský robotik Masahiro Mori už v 70. letech. Ukázal, že naše přijetí robotických podob vzrůstá, pokud jsou zjevně mechanické nebo stylizované. Ale když napodobení vypadá téměř jako člověk, ale ne zcela – s realistickou kůží, očima a mimikou – mozek zachytí drobné nesrovnalosti a spustí řadu varovných reakcí.

Mohlo by vás zajímat

Téma rozebíral už Sigmund Freud

Ve své eseji z roku 1919 tento psychologický jev zmiňoval už Sigmund Freud. Nazval jej „das Unheimliche“ (zvláštní, nepříjemné) a pro příklad si vybral panenku, protože v té době nebylo nic jako synteticky generovaní lidé.

Dětská panenka imitující dítě nám dnes už ten tísnivý pocit nepředá, ale sami si vzpomeňte, jak se cítíte třeba při pohledu na figuríny v obchodě s oblečením.

Umělý člověk, tísnivé údolí
info ikonka
Zdroj: se svolením Jeffa Nobbse
Jak se cítíte při pohledu na syntetického člověka?

Doba AI, doba tísnivého údolí

Pojďme ale od Freuda a Moriho do současnosti. S tísnivým údolím se můžeme setkat na denní bázi, protože neustále jsou na nás chrleny obličeje buď kompletně vytvořené umělou inteligencí, anebo částečně animované, semi-syntetické.

Když odhlédneme od klasických pohyblivých výtvorů umělé inteligence, které tvoří například nástroj Sora, stačí se podívat na filmy či seriály kompletně animované tou nejmodernější počítačovou technologií, kdy vlastně skoro imitují skutečné herce. Třeba Polární expres či Beowulf.

Zdroj: theryaney / YouTube

To stejné platí o částečném doanimování postav do filmů, jejichž představitelé před nebo během natáčení zemřeli. Například Carrie Fisherová, alias princezna Leia v nejnovější trilogii Star Wars. Pohled na tyto postavy není pro lidský mozek příjemný a jednoduše pozná, že něco není v pořádku.

Jak ale bude vývoj AI generovaných obličejů pokračovat dál? To nikdo neví a pojí se s tím i obrovské riziko kybernetických podvodů, kvalitnějších deep fake videí a podobně. Zajímavou ukázkou je webová stránka ThisPersonDoesNotExist, která pomocí několika obličejů člověka vygeneruje syntetický portrét neexistující osoby. U 80 % těchto obličejů si ani nevšimnete, že jde o falešný „generát“.

Zdroj: IEEE, Michal Lecko, ThisPersonDoesNotExist


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme