Přejít k hlavnímu obsahu

Soukromý nadzvukový let XB-1: co dříve dokázaly jen státy, zvládla nyní firma

Pavel Trousil 31.01.2025

Společnosti Boom Supersonic se povedl husarský kousek, když její model XB-1 jako první soukromě vyvinuté letadlo překonal zvukovou bariéru. Tento historický let se uskutečnil koncem ledna nad pouští v Kalifornii.

Kapitoly článku

Překonání zvukové bariéry

XB-1, pilotovaný bývalým námořním letcem Tristanem „Geppetto“ Brandenburgem, dosáhl výšky 35 290 stop (přibližně 10,7 kilometru) a rychlosti Mach 1,122 (750 mph / 1207 km/h). Během třicetiminutového letu letadlo třikrát překonalo zvukovou bariéru a bezpečně přistálo na letišti Mojave Air & Space Port.

1„Malá skupina talentovaných a odhodlaných inženýrů dokázala to, k čemu dříve byly potřeba vlády a miliardy dolarů,“ prohlásil zakladatel a generální ředitel Boom Supersonic Blake Scholl.

Technologický prototyp pro budoucnost

XB-1 je prototyp postavený v měřítku 1:3, který slouží pro demonstraci schopností pro připravované komerční letadlo Overture. Tento testovací stroj využívá řadu pokročilých technologií:

  • Kompozitní materiály z uhlíkových vláken
  • Digitální systém stabilizace
  • Systém rozšířené reality pro zlepšení viditelnosti při přistání
  • Specializované nasávání vzduchu pro nadzvukový let

Mohlo by vás zajímat

Cesta k obchodnímu úspěchu

Boom Supersonic již má objednávky a předobjednávky na 130 letadel Overture od významných leteckých společností včetně American Airlines, United Airlines a Japan Airlines. V roce 2024 dokončila výstavbu továrny „Overture Superfactory“ v Greensboro v Severní Karolíně, která bude schopna vyrábět až 66 letadel ročně.

Budoucnost nadzvukového cestování

Připravované dopravní letadlo Overture má nabídnout:

  • Cestovní rychlost Mach 1,7 (dvojnásobek současných dopravních letadel)
  • Kapacitu 64-80 pasažérů
  • Dobrý dolet 
  • Možnost využití až 100% udržitelného leteckého paliva (SAF)

Mohlo by vás zajímat

Návrat nadzvukového cestování

Tento úspěch představuje první pilotovaný civilní nadzvukový let od ukončení provozu Concordu před více než 20 lety. Je významné, že k tomuto průlomu došlo ve stejném vzdušném prostoru, kde Chuck Yeager v roce 1947 poprvé překonal zvukovou bariéru.

Zatímco předchozí éra nadzvukového cestování reprezentovaná Concordem a sovětským Tupolevem nebyla ekonomicky úspěšná, nová generace společností včetně Boom Supersonic spojuje moderní technologie a komerční přístup k vytvoření ekonomicky životaschopného nadzvukového cestování.

Tento let představuje významný milník v cestě k oživení nadzvukové osobní dopravy, ale je to teprve první krok. Společnost nyní musí prokázat, že dokáže své technologie úspěšně přenést do plnohodnotného dopravního letadla a vytvořit ekonomicky udržitelný model letecké dopravy.

Zdroj: Boom Supersonic
 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme